چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403-8:40 شمسی /4/24/2024 8:40:48 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43462
  • زمان انتشار:يکشنبه 27 شهريور 1401-18:33
ایران به باشگاه برقی سازان می پیوندد؟

طبق آنچه وزارت صنعت، معدن و تجارت در طرح تحول صنعت خودرو آورده، تولید محصولات برقی در دستور کار خودروسازان قرار گرفته است.
نقشه برقی صمت برای خودروسازان

به گزارش خبرنگار خودرونامه، وزارت صمت معتقد است یکی از چهار روند جریان ساز در خودروسازی دنیا که ماهیت آتی این صنعت را تحت تأثیر خود قرار خواهد داد، برقی سازی است، از همین رو صنعت خودرو ایران نیز باید هر چه زودتر به این قافله بپیوندد. به همین دلیل گسترش وسایل نقلیه برقی می تواند ضمن کمک به حل دغدغه ها و الزامات محیط زیستی، زمینه را برای به روزآوری صنایع مرتبط با حمل ونقل کشور در رابطه با تغییرات پرشتاب محیطی دنیا در این عرصه مهیا کند.  

وزارت صمت اما برای تحقق اهداف برقی خود در خودروسازی، هشت آیتم را در نظر گرفته که شامل "ایجاد سند توسعه وسایل نقلیه برقی"، "پیاده سازی بسترهای اجرایی سند از طریق شتاب بخشی به فرآیندها در تعامل با ذینفعان کلیدی"، "هم افزایی بین بازیگران متعدد در استفاده و ایجاد زیرساخت های توسعه وسایل نقلیه برقی و اجتناب از موازی کاری"، "استانداردسازی ماژول های بکار گرفته شده توسط ذینفعان متعدد به منظور دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید"، "تدوین نقشه راه مشخص به همراه زمانبندی اجرایی برای توسعه وسایل نقلیه برقی (از سطح خودرو تا سطح سیستم های مرتبط)"، "تعیین اولویت ها و جهت دهی مشوق ها و حمایت های دولتی و فعالیت های اجرایی برای تخصیص آن"، "رفع موانع اجرایی به منظور شتابدهی تولید محصول به خصوص در حوزه خودروهای عمومی" و "شتاب بخشیدن به آغاز تجاری سازی محصولات برقی" می شود.

اما وزارت صمت برای پیشبرد برنامه برقی خود در خودروسازی، به سراغ رویکردهای غالب در دنیا رفته است. در حال حاضر دو جریان اصلی برای برقی سازی در حوزه خودروهای سواری در اولویت قرار گرفته است که اولی به مدل های شاسی بلند مربوط می شود و دومی نیز با خودروهای ارزان در ارتباط است.

در مسیر اول، محدوده قیمتی حدوداً 30 هزار دلاری برای خودروهای برقی در نظر گرفته شده که مدل هایی مانند گونه برقی پژو 2008 را شامل می شود. با توجه به قیمت بالای این خودروها، طبعا تقاضای زیادی برای آنها در بازار ایران شکل نخواهد گرفت، زیرا قدرت خرید شهروندان بسیار کمتر از اینهاست.  از همین رو خودروی K125 متعلق به ایران خودرو (همان ری را) و آریای برقی متعلق به سایپا، برای جریان اول برقی سازی در نظر گرفته شده اند. در این مسیر البته هم افزایی بین دو خودروساز بزرگ کشور برای توسعه گونه برقی این دو محصول در راستای مشترک سازی قوای محرکه برقی، مدنظر وزارت صمت است.

اما مسیر دومی که برای برقی سازی خودروها در نظر گرفته شده و در کشورهای در حال توسعه جریان دارد، به توسعه خودروهای کوچک و ارزان برقی مربوط می شود. از همین رو می توان خانواده محصولاتی را روی پلت فرم اقتصادی ساخت و دسترسی به خودروهای برقی را برای جمعیت بیشتری فراهم کرد. از نظر وزارت صمت، خودرویی با قیمت کمتر از 10 هزار دلار می تواند گزینه مناسبی در حوزه محصولات برقی در بازار ایران باشد.

در حال حاضر خودروهای کوچک نقش مهمی در توسعه محصولات برقی دارند، به نحوی که مثلا در چین یکی از پرفروشترین مدل های برقی یک خودرو کوچک با فروش 350 هزار دستگاهی است. خودروهای کوچک برقی همچنین در صورت های نوین حمل ونقل اشتراکی نیز نقش پررنگی را ایفا می کنند و از همین رو پایش نقشه راه ترسیم شده برای خودروسازان در این راستا در دستور کار صمت قرار دارد.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین