پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403-4:24 شمسی /4/25/2024 4:24:21 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43438
  • زمان انتشار:پنجشنبه 24 شهريور 1401-0:38
خودرونامه بررسی کرد:

بخش صنعت کشور در حالی طی فصل نخست امسال رشد را تجربه کرده که به نظر می رسد خودروسازی نقش مهم و محوری در این ماجرا داشته است. 
موتور خودرویی رشد صنعتی بهار

به گزارش خبرنگار خودرونامه، البته با وجود وعده دولت مبنی بر رشد هشت درصدی اقتصاد، نرخ رشد از 6.9 درصد در بهار ١٤٠٠ به 3.8 درصد در بهار امسال رسیده است.

طبق گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران، بخش صنعت در سه ماه نخست سال جاری رشد 5.1 درصدی را به ثبت رسانده است. هرچند در آمار کلی مشخص نیست که صنایع مختلف چه اندازه در حصول این رشد نقش داشته اند، با این حال با توجه به تجربه های موجود، به نظر می رسد خودروسازی نقشی محوری را داراست.

خودروسازی ایران با وجود همه انتقادهایی که به آن وارد است و با وجود ایرادات کمی و کیفی، معمولا نقش مهمی در افت و خیز رشد صنعتی و حتی رشد اقتصادی کشور داشته و دارد. به عنوان مثال در دوران برجام که رشد اقتصادی کشور پس از چند فصل متوالی منفی، ناگهان مثبت شد، خودروسازی عملا نقش موتور این رشد را داشت. در دوران هایی که نیز رشد اقتصادی و صنعتی منفی شده، کاهش تولید خودرو نقش اساسی در آن داشته است، به ویژه در دوران تحریم.

هرچند در ابتدای تحریم، خودروسازی افت سنگینی در تولید را تجربه کرد و طبعا نقش مهمی در منفی شدن رشد اقتصادی داشت، با این حال رفته رفته اوضاع تولید بهتر شد تا رشد اقتصادی و صنعتی کشور نیز شرایط بهتری را به خود ببیند. در بهار امسال نیز تولید خودرو در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته حدود 11 درصد رشد کرد. این رشد 11 درصدی یکی از دلایل بهبود رشد بخش صنعت به شمار می رود. در بهار 1400 رشد صنعتی عدد 4.9 درصد را ثبت کرد اما در بهار امسال به 5.1 درصد رسید. 

آمار نشان می دهد سه خودروساز بزرگ کشور طی بهار و خرداد امسال رشد فصلی و ماهانه تولید را تجربه کرده اند. طبق آنچه خودروسازان به بورس اعلام کرده‌اند، در مجموع 226‌هزار و 245 دستگاه محصول توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو در بهار امسال به تولید رسیده که از افزایش 11درصدی حکایت دارد.

در این بین، بیشترین تیراژ نصیب ایران‌خودرویی‌ها شده که توانسته‌اند 123‌هزار و 887 دستگاه محصول را در سه‌ماهه ابتدایی امسال تولید کنند. در مقایسه با بهار سال گذشته، تولید ایران‌خودرو بیش از 27درصد افزایش را نشان می‌دهد. این در حالی است که سایپایی‌ها با تولیدی 75هزار و 121 دستگاهی در بهار امسال، هشت درصد کاهش تیراژ را تجربه کرده‌اند. در نهایت اما پارس‌خودرویی‌ها جور سایپا را کشیده‌اند، چه آنکه با تیراژی 27‌ هزار و 237 دستگاهی بیش از 10درصد نسبت به بهار سال گذشته افزایش تولید داشته‌اند.

 

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین