جمعه 31 فروردين 1403-6:18 شمسی /4/19/2024 6:18:52 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:43313
  • زمان انتشار:يکشنبه 13 شهريور 1401-12:14
گزارش پژوهشکده پولی و بانکی نشان می دهد:

پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در گزارش جدید خود که به تیر ماه مربوط می‌شود، از رشد تولید در صنعت خودرو و تسریع کاهش موجودی انبار خودروسازان خبر داد. 
کاهش موجودی انبار خودروسازان

به گزارش خبرنگار خودرونامه، این پژوهشکده طبق روال معمول، در گزارش تیر ماه خود از تولید صنعتی کشور (با استفاده از اطلاعات شرکت‌های بورسی)، به بررسی روند تولید، فروش و سودآوری شرکت‌ها به‌ویژه خودروسازان پرداخته است. طبق این گزارش، خودروسازی کشور در کنار بهبود تولید در تیر (نسبت به ماه مشابه ۱۴۰۰)، با کاهش موجودی انبار نیز مواجه بوده اند، با این حال باز هم از حیث سودآوری، اوضاع مناسبی نداشته اند.

بنابر آمار منتشره، روند تخلیه انبار خودروسازان در تیر ‌ماه سرعت گرفته، به نحوی که در این ماه موجودی انبار آنها تغییر حدودا منفی 33 درصدی را تجربه کرده است. این موضوع با اقدامات خودروسازان در راستای ترخیص محصولات دپویی در ارتباط است، اقدامی‌ که از اواسط زمستان سال گذشته در پی حواشی ایجادشده درباره پارکینگ‌های مملو از خودرو و تشکیل پرونده قضایی در این مورد، انجام شده است.

طبق آمار، کاهش موجودی انبار خودروسازان در تیر  عدد 32.8 درصد را به ثبت رسانده، حال آنکه این رقم در فروردین امسال منفی ۳/ ۱۱درصد بود.  جدول تغییرات در موجودی انبار خودروسازان در اسفند سال گذشته نیز عدد منفی ۵/ ۴درصد را ثبت کرد، حال آنکه این شاخص در بهمن منفی ۲/ ‌۳درصد بود. همچنین تغییر در موجودی انبار خودروسازان طی ۳ ماه منتهی به تیر، عدد منفی 35.2 درصد را نشان می‌دهد و این در حالی است که در یک سال منتهی به ماه تحت بررسی، عدد موردنظر منفی 12.6 درصد بوده است. همچنین جدول تغییرات در موجودی انبار خودروسازان، عدد منفی ۵/ ۳۰‌درصد را نشان می‌دهد،بنابراین در تیر ماه روند تخلیه انبار آنها سرعت بیشتری داشته است.

کاهش نرخ رشد تولید

در بخش دیگری از گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، شاخص تولید خودرو و قطعات نیز مورد بررسی قرار گرفته است. بر این اساس، شاخص تولید در تیر و نسبت به ماه مشابه ۱۴۰۰، افزایش 15.7 درصدی را به خود دیده است. این در حالی است که خودروسازان در فروردین با افت ۲/ ۲۶درصدی تولید نسبت به ماه مشابه ۱۴۰۰ مواجه شده بودند. خودروسازان در اردیبهشت اما افزایش تیراژ حدودا هشت درصدی را تجربه کردند و در خرداد نیز بالغ بر 18 درصد به میزان تولید آنها اضافه شد. بنابراین نرخ رشد تولید در تیر و نسبت به خرداد کاهشی بوده است.

خودروسازی سود نمی دهد

اما گزارش پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی نشان می‌دهد شرکت‌های بورسی حاضر در زنجیره خودروسازی، در تیر ماه سال جاری نیز همچنان شرایط مناسبی در سودآوری نداشته‌اند. بر این اساس، مانند سنوات اخیر شرکت‌های خودروسازی و ساخت قطعات بدترین وضع را از نظر سودآوری به خود اختصاص داده‌اند. این گزارش می‌گوید خودروسازی تنها صنعتی است که جمع سود خالص شرکت‌های آن منفی می‌شود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین