جمعه 31 فروردين 1403-23:3 شمسی /4/19/2024 11:03:58 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:42087
  • زمان انتشار:يکشنبه 23 مرداد 1401-17:43
انعکاس حذف "ناقص" ها در برنامه خودرویی صمت

با اعلام مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال تا ۱۹ مرداد ماه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کامل تولید شده و در حال حاضر میزان محصولات ناقص نیز کمتر از ۱۲ هزار دستگاه است.
تولید 1.6 میلیون دستگاهی روی هوا؟

به گزارش خبرنگار خودرونامه، با اعلام مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال تا ۱۹ مرداد ماه ۳۰۰ هزار دستگاه خودروی کامل تولید شده و در حال حاضر میزان محصولات ناقص نیز کمتر از ۱۲ هزار دستگاه است. با توجه به اظهارات عبداله توکلی لاهیجانی، به نظر می رسد خودروسازان تا چندی دیگر محصول ناقص تولید نخواهند کرد و هرچه می سازند، کامل خواهد بود. هرچند حذف خودروهای ناقص اتفاق خوشایندی برای صنعت خودرو کشور به شمار می رود، با این یک روی دیگر این سکه، به احتمال فراوان عدم تحقق برنامه تولید وزارت صمت مبنی بر تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه خودرو است.

خودروسازان طی سال های تحریم (4 سال گذشته) با مشکلات و چالش های زیادی بر سر راه تولید مواجه بوده اند و از همین رو بسیار کمتر از ظرفیت خود تیراژ داشته اند. گفته می شود در خودروسازی ایران ظرفیت تولید سالانه دو میلیون دستگاه وجود دارد، با این حال خودروسازان تا به امروز هرگز موفق نشده اند مطابق با ظرفیت موجود تولید کنند. اوج تولید خودروسازان در سال 90 رخ داد که در آن سال تیراژی بالغ بر یک میلیون و 650 هزار دستگاهی در کارنامه آنها به ثبت رسید، تولیدی دالبته کاملا کامل.

در سال 96 نیز به لطف توافق هسته ای و برجام، تولید بیش از یک میلیون و 500 هزار دستگاهی در خودروسازی کشور رقم خورد. با این حال تحریم سبب سقوط تولید خودروسازان به زیر یک میلیون دستگاه شد. به عنوان مثال در سال گذشته 980 هزار دستگاه خودرو در کشور به تولید رسید. نکته ریز این تیراژ اما اینجاست که همین تولید کمتر از یک میلیون دستگاه نیز به صورت کامل نبوده و ده ها هزار دستگاه آن حکم محصول ناقص را داشت. به عبارت بهتر، اگر قرار بود خودروسازان تنها محصول کامل تولید کنند، همین رقم نیز در کارنامه آنها ثبت نمی شد. بنابراین تیراژ چهار سال گذشته خودروسازان که همواره زیر یک میلیون دستگاه بوده، با وجود محصولات ناقص حاصل شده است.

حالا نیز وزارت صمت در حالی بر تولید یک میلیون  و 600 هزار دستگاه خودرو در سال جاری اصرار دارد که اولا ابزار لازم برای تحقق این هدف فراهم نیست و ثانیا با حذف محصولات ناقص، خودروسازان باید تنها خودرو کامل بسازند، بنابراین شاید نتوانند بیش از یک میلیون و اندی دستگاه خودرو طی امسال تولید کنند. به عبارت بهتر، وقتی تیراژ خودروسازان با کمک محصولات ناقص به یک میلیون دستگاه نیز در چهار سال گذشته نرسیده، جای تردید وجود دارد که در سال جاری و با وجود تداوم چالش های تولید، رقم 1.6 میلیون دستگاه حاصل شود. از همین رو به نظر می رسد وزارت صمت بهتر است در برنامه ریزی خود تجدیدنظر کرده و هدفی قابل دستیابی را برای تولید امسال خودرو در نظر بگیرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین