پنجشنبه 30 فروردين 1403-16:23 شمسی /4/18/2024 4:23:29 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:42066
  • زمان انتشار:شنبه 22 مرداد 1401-17:32
وزارت صمت زیرمجموعه مهندسی ایران خودرو را منحل می کند

طبق برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) که سال آینده تازه 30 ساله خواهد شد، تا شهریور 1402 منحل خواهد شد.
بازنشستگی ساپکو در 30 سالگی

به گزارش خبرنگار خودرونامه، وزارت صمت طرحی را با نام تحول صنعت خودرو تدوین کرده که در آن به برنامه های خود برای اصلاح ساختار خودروسازی کشور پرداخته است. در بخشی از این طرح، وزارت صمت برنامه زمانبندی اقدامات آتی اصلاح ساختار مدیریتی و مالکیتی صنعت خودرو را برشمرده که یکی از بندهای آن به انحلال ساپکو و البته سازه گستر (شرکت تامین قطعات گروه خودروسازی سایپا) اشاره دارد.

بر این اساس، روند انحلال این شرکت ها به ویژه ساپکو از فروردین 1402 آغاز و در شهریور همین سال به پایان خواهد رسید. بنابراین ساپکو حداکثر 13 ماه دیگر وجود خواهد داشت و با تصمیم وزارت صمت منحل می شود. با انحلال ساپکو، فعالیت های مربوط به تامین قطعات ایران خودرو و ایساکو (شرکت خدمات پس از فروش ایران خودرو) در قالب دفتر فروشی تخصصی دنبال خواهد شد.

این اتفاق البته برای سازه گستر نیز رخ خواهد داد تا دو خودروساز بزرگ کشور دو زیرمجموعه بزرگ خود را کنار بگذارند. در این بین، ساپکو در این سال ها با حواشی زیادی مواجه شد که اوج آن در دوران مدیرعاملی هاشم یکه زارع رخ داد. وی با این توجیه که ساپکو از وظایف اساسنامه‌ای خود دور شده است، این شرکت را به نوعی منحل کرد تا فعالیت هایش در قالب دفتر فروش ادامه پیدا کند. البته شنیده می شود در گذشته فسادهایی نیز در ساپکو رخ داده و این مسئله در تصمیم یکه زارع نقش مهمی داشته است. بر این اساس، یکه زارع به دنبال این بوده که رابطه بین ایران خودرو و قطعه سازان را به نوعی کوتاه و  فعالیت ساپکو را به دفتر فروش تقلیل دهد تا احتمال فساد کاهش یابد.

با رفتن یکه زارع از ایران خودرو اما فرشاد مقیمی جانشین وی، ساپکو را دوباره احیا کرد و این شرکت در حال حاضر با مدیریت عادل پیرمحمدی همچنان به فعالیت خود ادامه می دهد.

با این حال وزارت صمت قصد دارد ساپکو را منحل کند، اتفاقی که اگر در بازه زمانی موردنظر (فروردین تا شهریور 1402) رخ بدهد، این شرکت در 30 سالگی بازنشسته خواهد شد. ساپکو با رویکرد خودکفایی قطعات خودروی پیکان و تکمیل حلقه ارتباطی طراحی، ساخت و مونتاژ خودرو در سال 1372 توسط شرکت ایران خودرو تاسیس شد.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین