جمعه 31 فروردين 1403-22:12 شمسی /4/19/2024 10:12:46 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:42041
  • زمان انتشار:چهارشنبه 19 مرداد 1401-18:1
مدیرعامل ساپکو عنوان کرد:

مدیرعامل ساپکو در نشستی خبری گفت: پژو ۲۰۶، اقتصادی ترین خودرو حال حاضر ایران‌خودرو است. 
با مونتاژکاری خودروساز نمی شویم

به گزارش خبرنگار خودرونامه، عادل پیرمحمدی افزود: برای کاهش قیمت تمام شده خودرو باید از طراحی جدید و همچنین روش‌های نوین تکنولوژی کمک گرفت. وی در پاسخ به این پرسش که آیا تنش‌های اخیر چین و تایوان بر صنعت خودرو ایران تاثیر خواهد گذاشت یا خیر، گفت: اگر بحرانی برای تایوان به وجود بیاید، نه تنها خودروسازی ایران بلکه کل صنعت خودرو جهان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

مدیرعامل ساپکو با توجه به رویکرد جهانی درمورد خودرو ادامه داد: در تمام دنیا محصول نهایی در تیررس توجه است و تمامی صنایع به کمک صنعت خودرو می‌آیند، ولی در ایران ما درگیر تولید مواد اولیه و خام فروشی هستیم که سود بسیار ناچیزی به دنبال دارد.

وی با ارائه مثالی از خام فروشی افزود: اگر ۹۰۰ دلار ورق فولادی صادر کنیم، این ورق‌ها در خارج از کشور تبدیل به خودرو شده و با قیمتی حدود ۳۰۰۰ دلار به کشور باز می‌گردد، به عبارتی نزدیک‌ به ۳،۵ برابر نرخ فعلی. وی با اعلام نارضایتی از قیمت گذاری دستوری ادامه داد: قیمت تمام شده خودرویی مثل ۲۰۶ مبلغی حدود ۲۰۵‌ میلیون تومان است، درحالی که قیمت تکلیفی مربوطه ۱۴۰ میلیون تومان تعریف می‌شود. مدیر عامل ساپکو اما در مورد اقدامات کیفی در ایران خودرو از ابتدای سال جاری گفت: گارانتی خودروها در سال ۱۴۰۱ به ۶۰ هزار کیلومتر و ۳ سال رسیده، ضمن آنکه  ۲۱۰ هزار دستگاه خودرو از ابتدای سال عرضه شده است.

به گفته پیرمحمدی، خودروهای ۴۰۵ و سمند از رده خارج شده و رشد تولید خودروهای با کیفیت مثل ۲۰۷، تارا و دنا در دستور کار قرار گرفته است. وی با انتقاد از دنباله روی پژو در ایران خودرو تاکید کرد: در سال ۹۱ که تحریم‌ها اتفاق افتاد، این پدیده به نفع صنعت خودرو تمام شد، به نحوی که اگر در آن سال داخلی سازی فقط 40 درصد بود،  امروز به 75 درصد رسیده است. پیرمحمدی افزود: فروش خودرو هیچگاه تحریم نیوده ولی تولید خودرو را هدف تحریم قرار داده اند چون به با نابودی آن، آن صنایع زیادی از بین می روند.

وی در مورد موضوع مونتاژکاری گفت: هیچ خودروسازی صرفا با مونتاژکاری خودروساز نشده و ارزش افزوده این کار برای صنعت خودرو کمتر از ۱۰ درصد است. پیرمحمدی درمورد گرید بندی سازندگان توضیح داد: گرید D کاملا حذف شده و به توصیه ما گرید C نیز باید به سمت گرید B برود تا نهایتا فقط دو گرید A و B باقی بماند.

مدیرعامل ساپکو با مقایسه وضع تولید و فروش پژو ۲۰۶ تیپ ۲ در شهریور  سال ۹۰ و ماه مشابه ۱۴۰۰، ادامه داد: عوامل موثر بر قیمت خودرو که شامل دلار، ورق، آلومینیم، مس، انواع پلیمرها و در آخر دستمزد است همگی چندین برابر شده اند؛ پژو ۲۰۶ در سال ۹۰ که حدود ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان قیمت داشته، امروز برای ایران خودرو ۱۶۵ میلیون تومان تمام می‌شود، با این حال ما باید آن را با قیمت دستوری بفروشیم که سبب زیان دهی شده است.  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین