پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403-10:51 شمسی /4/25/2024 10:51:35 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:4134
  • زمان انتشار:دوشنبه 16 دی 1398-11:38
معاون وزیر صمت: خبرهای خوشی در عرصه خودروهای برقی در راه است

بنابر گفته معاون وزارت صمت، ایران در مسیر تولید موتورهای برقی قرار گرفته و در آینده اخبار خوشی در این مورد منتشر خواهد شد. آن طور که از اظهارات وی استنباط می شود، ظاهرا در خودروسازی کشور اقداماتی در عرصه طراحی و تولید برقی ها انجام شده است. اما آیا تحریم و مشکلات اقتصادی اجازه ایجاد و توسعه محصولت برقی را در کشور خواهد داد؟   
رویای برقی

به گزارش خودرونامه، آن طور که معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت عنوان کرده، ایران در مسیر تولید موتورهای برقی گام برمی دارد و اخبار خوشی از این بخش در راه است.

به گفته برات قبادیان، برای موفق شدن در این مسیر، پیش از هر چیز باید براساس ارتباط با سایر کشورها، کار دنبال شود و از همین رو خودروسازان کشور اقداماتی را در این مورد انجام داده اند. نکته دیگری که وی به آن اشاره کرده، پنهان کاری خودروسازان در حوزه تولید محصولات برقی و هیبریدی است.

قبادیان تاکید کرده که خودروسازان ترجیح می‌دهند در این ارتباط کمتر اطلاع‌رسانی شود، اما بعدها مدل های الکتریکی مختلف و متنوعی را عرضه کرده و می کنند.

در نهایت این را هم گفته که دیگر مانند گذشته فناوری تولید باتری (برای خودروهای برقی)، در دست اروپایی ها و ژاپنی ها نیست و در حال حاضر، چینی ها نیز به آن دست یافته اند.

اظهارات معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صمت در شرایطی است که طراحی و تولید موتورها و خودروهای برقی نیاز نیاز به یک زیرساخت ها دارد، ضمن آنکه بدون مشارکت خارجی نیز تقریبا کاری نشدنی است. وی خود نیز در اظهاراتش بر لزوم ارتباط با سایر کشورهای صاحب فناوری موتور و خودرو برقی، تاکید کرده است.

این در حالی است که خودروسازی ایران هم اکنون آماج سخت ترین تحریم ها قرار دارد و تقریبا همه شرکای خارجی اش با آن قطع ارتباط کرده اند.

معاون وزارت صمت می گوید فناوری باتری خودروهای برقی و هیبریدی در حال حاضر در اختیار چینی ها نیز هست، که البته به دور از واقعیت نیست، اما پرسش اینجاست که مگر چینی ها با خودروسازی ایران همکاری می کنند؟

در جریان تحریم های آمریکا که از نیمه مرداد سال گذشته آغاز شد، علاوه بر شرکت های اروپایی و برند های معتبر آسیایی، چینی ها نیز یا از ایران رفتند و یا همکاری خود را به حداقل ممکن رساندند، بنابراین پیشبرد پروژه خودروهای برقی در کشور به کمک این چشم بادامی ها نیز چندان با واقعیات تطابق ندارد.

بنابراین ازآنجاکه ورود خودروسازی کشور به پروسه طراحی و تولید موتورها و خودروهای برقی، بدون مشارکت خارجی تقریبا امکانپذیر نیست، به نظر می رسد برای انجام اقدامات عمیق و منجر به تولید در این عرصه، باید تا لغو تحریم ها و برقراری ارتباط دوباره با خارجی ها صبر کرد.

نکته دیگر به زیرساخت های موردنیاز برای استفاده از خودروهای برقی مربوط می شود. در این بین، ایستگاه های شارژ و تعمیرگاه های تخصصی از جمله اصلی ترین زیرساخت ها به شمار می روند که در حال حاضر هیچکدام در کشور فراهم نیستند.

در کشورهای استفاده کننده از خودروهای برقی، نه تنها ایستگاه های شارژ خیابانی ایجاد و در حال توسعه هستند، بلکه امکان شارژ خانگی این محصولات نیز فراهم شده است.

این اقدامات در راستای ترغیب شهروندان به استفاده از خودروهای به اصطلاح پاک و دوستدار محیط زیست انجام شده و منهای آنها، حتی یارانه خرید نیز در اختیار مشتریان گذاشته می شود.

این شرایط اما در ایران فراهم نیست، حداقل در وضع فعلی که در تحریم قرار داریم و همچنین کمتر نهادی قادر به سرمایه گذاری در بخش ایجاد زیرساخت ها است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین