جمعه 10 فروردين 1403-4:17 شمسی /3/29/2024 4:17:35 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:4116
  • زمان انتشار:يکشنبه 8 دی 1398-15:34
روایتی از مستند توقیف شده درباره مافیای خودروسازی

اکران مستند "اختاپوس" که گفته می شود در آن به موضوع مافیای صنعت خودرو پرداخته شده، هفته گذشته و در فاصله کوتاهی تا پخش عمومی آن، لغو شد. گفته می شود شکایت شاکی خصوصی، دلیل لغو اکران این مستند بوده و به بازداشت کارگردان آن نیز منجر شده است.
اختاپوس کیست؟

مراسم رونمایی از مستند «اختاپوس» با موضوع «مافیای خودرو» قرار بود بعدازظهر چهارشنبه گذشته برگزار شود که به دلیل شکایت شاکی خصوصی، مراسم موردنظر لغو و کارگردان آن نیز بازداشت شد. بازداشت کارگردان اختاپوس البته چند ساعت بیشتر طول نکشید و وی آزاد شد.

این مستند که محصول سازمان سینمای حوزه هنری است و قرار بود در تالار اندیشه حوزه هنری پخش و حسن عباسی نیز در حاشیه آن سخنرانی کند.

در تیزری که از این مستند روی خروجی رسانه ها قرار گرفته، ریشه مافیای خودرو به اوایل دهه 60 برمیگردد. در این تیزر، صدایی پخش می شود که می گوید "در سال های 61 یا 62، گروهی با چهار میلیارد دلار سرمایه وارد کشور می شود و همان جا هسته اولیه مافیای صنعت خودرو شکل می گیرد.

در ادامه این تیزر، اتاقکی نشان داده می شود که روی دیوار آن، تصویری اسحاق جهانگیری وزیر صنایع و معادن دولت اصلاحات و سخنگوی فعلی دولت خودنمایی می کند.

در تصاویر پخش شده روی دیوار، نام شرکت هایی مانند ساپکو و همچنین لگوی سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران نقش بسته که دومی احتمالا به دوران مدیرعاملی رضا ویسه در این سازمان اشاره دارد.

در ادامه، تصاویری از مجلس شورای اسلامی پخش می شود که در آن، طرح تحقیق و تفحص از خودروسازی در حال تصویب است.

تیزر اختاپوس در بخش بعدی به سراغ رضا رحمانی وزیر صنعت،معدن و تجارت می رود، کسی که سال ها در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی حضور داشت و به خودروسازی و حواشی آن بسیار نزدیک بود.

در تصاویر منتخب، از رحمانی درباره مافیای صنعت خودرو پرسیده می شود و وی با این جمله که "گفتم دیگر..." جمع خبرنگاران را ترک می کند.

در ادامه اما تصاویری از کارگردان اختاپوس پخش می شود و وی از افشاگری هایش درباره مافیای خودروسازی و حاشیه هایی که برایش ایجاد شده، می گوید. کارگردان این را هم می گوید که تا دیروز مافیای خودروسازی از او شکایت می کردند و حالا آنها هستند که باید در دادگاه پاسخگو باشند.

در ادامه تیزر اما بخشی از صحبت های جمشید پژویان اقتصاددان و رئیس پیشین شورای رقابت پخش می شود که می گوید "وقتی می گوییم مافیا، بدون آنکه در دولت نفوذ کند، چگونه می تواند مافیا باشد."

تیزر اختاپوس اما با تصاویری از چسباندن عکس هایی از مدیران شرکت قطعه سازی کروز و برخی اعضای خانواده آنها (خانواده از آن جهت که نام خانوادگی مشترک میان آنها به چشم می آید)، ادامه می یابد و صحبت هایی از شخصی نامشخص پخش می شود که از اغماض قوه قضاییه در برخورد با مافیای خودروسازی می گوید.

کروز یکی از دو قطعه ساز بزرگ ایران به شمار می رود که در کنار "عظام" دو ابرقطعه ساز کشور را تشکیل می دهند.

این در حالی است که در تیزر اختاپوس پای "عظام" به ماجرای مافیای خودرو باز نمی شود. در نهایت اما تیزر اختاپوس با پخش بخش هایی کوتاه از مصاحبه با مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان ایران و حسن شجاعی فرد استاد دانشگاه علم و صنعت، که از خطر مافیای خودروسازی صحبت به میان می آورند، به پایان می رسد.

با توجه به آنکه فیلم کامل "اختاپوس" در دسترس عموم قرار ندارد و فعلا توقیف شده، نمی توان در مورد ادعاهای مطرح شده در آن، اظهارنظر خاصی انجام داد و باید منتظر ماند و دید این مستند در نهایت مجوز اکران خواهد گرفت یا در توقیف باقی می ماند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین