پنجشنبه 9 فروردين 1403-19:11 شمسی /3/28/2024 7:11:36 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:35447
  • زمان انتشار:جمعه 23 ارديبهشت 1401-18:55
سازمان حمایت خواستار توقف فروش خودرو در بورس کالا شد

مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت در نامه ای با عنوان «درخواست تجدیدنظر در فرآیند پذیرش خودرو» به مدیرعامل بورس کالای ایران اعلام کرده است که از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت شود.
شوک دوم صمت به خودروسازان

خودرونامه، بهنام موذن: در نامه حسن اله یاری مدیرکل نظارت بر کالاهای فلزی و معدنی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالای ایران آمده است "نظر به بند (۱) تصمیمات متخذه در چهاردهمین جلسه ستاد تنظیم بازار کشور در خصوص کالاهای مشمول قیمت گذاری پیشینی و با عنایت به اینکه افزایش قیمت انواع خودرو منوط به هماهنگی با ستاد تنظیم بازار است، لذا خواهشمند است در راستای هماهنگی با وزارت متبوع و اقدامات نظارتی، دستور فرمایید از عرضه خودرو در بورس کالا ممانعت و هرگونه اقدامی در این خصوص صرفا با هماهنگی و استعلام از دفتر صنایع خودروی معاونت صنایع حمل و نقل وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت پذیرد".

پیش تر اختیار فروش و قرعه کشی از خودروسازان سلب  و حالا هم محصولات آنها از عرضه به بورس منع شده اند. این در حالی است که طبق فرمان هشت ماده ای رئیس جمهور، سهام خودروسازان باید تا تا بستان امسال تعیین تکلیف و واگذار شود. در واقع با وجود صدور فرمان آزادسازی، وزارت صمت به جای آنکه مقدمات واگذاری سهام خودروسازان و خروج صنعت خودرو از سایه دولت را فراهم کند، در حال تنگ تر کردن عرصه بر این صنعت است.

طبق دستور وزارت صمت، فروش و قرعه کشی خودرو از خودروسازان ساقط شده و بناست در سامانه ای تحت نظر این وزارتخانه انجام شود. این اقدام وزارت صمت به اندازه کافی در تعارض با شعار خصوصی سازی بود و حالا نیز با توجه درخواست سازمان حمایت مبنی بر ممانعت از فروش خودرو در بورس کالا، تردیدها درباره واگذاری سهام خودروسازان بیشتر شده است.

فروش خودرو در بورس کالا راهکاری برای رهایی از سیاست قیمت گذاری دستوری به شمار می رود که خودروسازان به صورت محدود آن را برای برخی محصولات خود لحاظ کرده بودند. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین