پنجشنبه 9 فروردين 1403-21:37 شمسی /3/28/2024 9:37:40 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:34441
  • زمان انتشار:دوشنبه 19 ارديبهشت 1401-8:1

با اعلام رئیس سازمان ملی استاندارد، ۹استاندارد مربوط به خودروهای داخلی، رفع تعلیق شده و شرکت‌های خودروساز ملزم به رعایت آنها در تولید محصولات هستند. 
اجرای مشروط استانداردهای جدید خودرو

این گفته مهدی اسلام‌پناه در حالی است که دبیر انجمن خودروسازان ایران در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» تاکید کرد رفع تعلیق از استانداردها باید پس از همفکری وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان اجرایی شود.

در گفت‌وگوی روز گذشته خبرگزاری تسنیم با رئیس سازمان ملی استاندارد، وی از رفع تعلیق ۹ استاندارد مربوط به خودروهای داخلی خبر داده است. اسلام‌پناه همچنین اعلام کرده که خدمات پس از فروش نیز از این پس مشمول استاندارد اجباری خواهد بود.

با توجه به اظهارات وی، خودروسازان ملزم به رعایت تمام استانداردهای ۸۵گانه در محصولات خود هستند، ضمن اینکه خدمات پس از فروش آنها نیز مشمول استانداردهای خاص خود شده است. دی ماه ۹۸ بود که نیره پیروزبخت رئیس سابق سازمان ملی استاندارد، خبر از تعلیق ۹ استاندارد خودرویی به دلیل مشکلات مربوط به تحریم (و البته کمبود نقدینگی) داد.

بر این اساس، برخی استانداردها مانند «نشان‌‌‌دهنده تعویض دنده»، «نشانگر میزان باد لاستیک‌ها و شاخص نشان‌‌‌دهنده چراغ روشن روز» و همچنین ترمز هوشمند (با قابلیت کاهش سرعت یا توقف حرکت خودرو) برای سواری‌‌‌ها تعلیق شدند. همچنین شاخص نشانگر میزان باد تایر در خودروهای تجاری و سنگین نیز جزو استانداردهای تعلیقی بود که تحریم اجازه اجرای آن را نمی‌‌‌داد. با تعلیق این موارد، تولید خودروهای داخلی با رعایت ۷۶ مورد استاندارد ادامه پیدا کرد و قرار شد شورای عالی استاندارد (در دولت قبل) نسبت به تمدید یا رفع تعلیق آنها اقدام کند.

با توجه به تداوم تحریم و دیگر چالش‌های موجود به‌ویژه کمبود نقدینگی، تولید خودرو با همان ۷۶ استاندارد ادامه یافت. حالا رئیس سازمان ملی استاندارد می‌گوید ۹ استاندارد موردنظر رفع تعلیق شده و خودروسازان باید آنها را اعمال کنند. این در حالی است که بنا به گفته دبیر انجمن خودروسازان، گویا اجرای ۹ استاندارد موردنظر، به نوعی مشروط شده است. احمد نعمت‌بخش می‌گوید: تا جایی که من اطلاع دارم، ۹ استاندارد تعلیقی، رفع تعلیق شده‌اند، با این حال اجرایی شدن آنها منوط به نتایج همفکری خودروسازان و وزارت صمت است. نعمت بخش همچنین تاکید کرد که طبق مصوبه شورای عالی استاندارد، خودروهای قدیمی معاف از احراز ۹ استاندارد موردنظر هستند، اما محصولات جدید باید آنها را از ابتدای امسال پاس کنند. به گفته وی، تارا و شاهین از ابتدای امسال تمام استانداردهای جدید را پاس می‌کنند و احتمالا دنا هم همین شرایط را دارد.

با توجه به اظهارات دبیر انجمن خودروسازان، اجرای تمام و کمال استانداردهای ۸۵ گانه در خودروهای داخلی به نوعی به توان خودروسازان بستگی دارد. به عبارت بهتر، اگر در نتیجه همفکری وزارت صمت و خودروسازان، این نتیجه حاصل شود که امکان اجرای ۹ استاندارد رفع تعلیق شده، در برخی خودروها وجود ندارد، شرکت‌های خودروساز می‌توانند آنها را لحاظ نکنند. همچنین طبق گفته‌های نعمت‌بخش، قرار نیست همه خودروهای فعلی، استانداردهای ۹گانه را پاس کنند و این موضوع مختص محصولات جدید است، نه قدیمی‌ها.

منبع: دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین