پنجشنبه 9 فروردين 1403-20:45 شمسی /3/28/2024 8:45:22 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:34163
  • زمان انتشار:چهارشنبه 17 فروردين 1401-18:14
تیراژ حدودا 970 هزار دستگاهی خودروسازان در 1400

ایران‌خودرو و سایپا به‌همراه دیگر خودروسازان کوچک کشور در سال ۱۴۰۰  تعداد ۹۶۳‌ هزار و ۱۷۹ دستگاه خودرو تولید کردند.مطابق آمارهای رسمی منتشره وزارت صنعت، معدن و تجارت، این آمار با افت ۲.۹ درصدی در مقایسه با سال ۹۹ (تولید ۹۹۱ هزار و ۶۹۸ دستگاه خودرو) همراه شد.
رشد تولید خودرو منفی شد

به گزارش خودرونامه، در سالی که گذشت خودروسازان داخلی ۸۶۸ هزار و ۱۳۰ دستگاه خودروی سواری تولید کردند که ۹۰.۱ درصد از جمع تولیدات را به خود اختصاص می‌دهد.تولید خودروهای سواری در مقایسه با سال ۹۹ با افت ۳.۹ درصدی همراه شد.پس از سواری، بیشترین میزان تولید خودرو در بخش وانت با ۷۹ هزار و ۷۵۱ دستگاه بود که حاکی از افت یک درصدی است.

همچنین تولید کامیونت، کامیون و کشنده از سوی خودروسازان با رشد ۱۱۲ درصدی به رقم ۱۲ هزار و ۳۸۲ دستگاه رسید.بیشترین میزان رشد تولید نیز در خودروی ون با ۳۵۴.۵ درصد حاصل شد و خودروسازان داخلی توانستند یک‌هزار و ۱۶۸ دستگاه ون تولید کنند.همچنین در سالی که گذشت یک‌هزار و ۷۴ دستگاه مینی‌بوس و میدل‌باس (رشد ۳۵.۴ درصدی) و ۶۷۴ دستگاه اتوبوس (افت ۲۸.۸ درصدی) تولید شد.بر اساس این گزارش، خودروسازان در اسفندماه پارسال ۶۰ هزار و ۵۲۰ دستگاه تولید داشتند که در مقایسه با آمار اسفندماه ۹۹ افت ۲۴.۴ درصدی داشته است.

در سال ۱۴۰۰ گروه صنعتی ایران‌خودرو با تولید ۴۷۱ هزار و ۳۹۷ دستگاه خودرو عنوان بزرگ‌ترین خودروساز کشور را به خود اختصاص داد.تولید این خودروساز در مقایسه با سال ۹۹ افت ۶.۷ درصدی نشان می‌دهد.

ایران‌خودرو در سال ۹۹ توانست ۴۶۴ هزار و ۳۶۸ دستگاه خودروی سواری (کاهش ۶.۹ درصدی)، ۶۷۲ دستگاه وانت (افت ۷۶.۸ درصدی)، ۳۸۳ دستگاه ون (رشد ۲۹۹ درصدی)، ۶۱۷ دستگاه مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس (رشد ۱۱۵.۷ درصدی) و پنج‌هزار و ۳۵۷ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (رشد ۸۵ درصدی) تولید کند.

۲۹ هزار و ۸۱۵ دستگاه از تولیدات این شرکت مربوط به اسفندماه ۱۴۰۰ است که در هم‌سنجی با سال قبل از آن افت ۲۵.۶ درصدی نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش، شرکت سایپا در سالی که گذشت ۳۹۷ هزار و ۴۴۹ دستگاه خودرو تولید کرد که در مقایسه با سال ۹۹ کاهش ۵.۵ درصدی نشان می‌دهد.

این تولیدات مشتمل بر ۳۳۵ هزار و ۶۷۳ دستگاه خودروی سواری (کاهش ۶ درصدی)، ۶۰ هزار و ۳۲۸ دستگاه وانت (کاهش ۴.۱ درصدی)، ۳۵۶ دستگاه ون (رشد ۳۵۶ درصدی) و یک‌هزار و ۹۲ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (رشد ۱۱۷.۵ درصدی) بوده است.

۱۸ هزار و ۷۵۹ دستگاه از این تولیدات در اسفندماه ۱۴۰۰ بوده که در مقایسه با اسفند ۹۹ کاهش ۴۷.۴ درصدی داشته است.

منبع: وزارت صمت

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین