جمعه 10 فروردين 1403-8:55 شمسی /3/29/2024 8:55:39 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:34162
  • زمان انتشار:چهارشنبه 17 فروردين 1401-17:57
انبار خودروسازان در حال تخلیه است

داستان خودروهای دپویی که در سال گذشته به سوژه ای داغ و پر حاشیه تبدیل شده بود، حالا گویا رفته رفته در برطرف شدن است. 
پایان مشروط خودروهای ناقص

به گزارش خبرنگار خودرونامه، در حالی که برخی نهادها مانند سازمان بازرسی کل کشور، خودروسازان را متهم به احتکار کرده بودند، آنها می گفتند دپوی ده ها هزار دستگاه از محصولات شان به دلیل مشکل کسری قطعه است. جدا از اینکه حق با کدام طرف بود، در حال حاضر پارکینگ های خودروسازان در حال خلوت شدن است، هرچند مشخص نیست آیا دوباره میزبان خودروهای دپویی (ناقص یا احتکاری) خواهد بود یا نه؟

تا پیش از بروز بحران جهانی کمبود ریزتراشه ها، خودروسازی کشور به واسطه تحریم، گرفتار کمبود قطعه بود و به تبع آن، بخشی از خودروها به صورت ناقص تولید می شدند. از اوایل تابستان امسال و با سرایت این ابرچالش جهانی به خودروسازی کشور، روند تولید محصولات ناقص شدت گرفت و به تبع آن، خودروهای بیشتری در پارکینگ ها دپو شدند. بنابراین خودروسازی ایران در پی تلفیق این دو بحران، با چالشی بزرگ در مسیر تولید مواجه شد.

آتش خودروهای ناقص هرچند از همان اول نیز به واسطه کمبود قطعه به جان خودروسازی کشور افتاد، اما تحریم آغازگر آن بود و بحران ریزتراشه ها شعله ورش کرد. طبق گزارش های موجود، تحریم دلیل اصلی بروز پدیده خودروهای ناقص در ایران طی حدودا یک دهه گذشته بوده، به خصوص در سه سال و نیم اخیر که آمریکایی ها روی صنعت خودرو ایران تمرکز کردند. در این بین، ایران خودرو در سال 90 به تنهایی 759 هزار دستگاه محصول را به تولید رساند و با توجه به کلید خوردن تحریم ها از اواخر آن سال، به تدریج سر و کله ناقصی ها پیدا شد. این شرکت در آن سال الیته تنها شش هزار دستگاه محصول ناقص تولید کرد. این در حالی بود که در سال های تحریم (91 و 92) تیراژ این شرکت به 439 هزار دستگاه و 365 هزار دستگاه نزول کرد و ناقصی ها نیز بسیار بیشتر شدند. ایران خودرو در سال 91 و در جریان تحریم های هسته ای، 31 هزار محصول ناقص تولید کرد و در سال 92 نیز 39 هزار دستگاه.

طی سال های 93 تا 96 که در این دوره ابتدا توافق هسته ای شکل گرفت و سپس برجام اجرایی شد، ایران خودرو نه تنها محصول ناقص تولید نمی کرد، بلکه تیراژش نیز رو به رشد رفت. این شرکت در سال 93 تولیدی 603 هزار دستگاهی داشت و هرچند در 94 تیراژش افت کرد، اما در 95 به 651 هزار دستگاه رسید. طی سال 96 نیز تولید ایران خودرو به 711 هزار دستگاه رسید و اگر تحریم های آمریکا در سال 97 اعمال نمی شد، این شرکت و البته کل خودروسازی ایران می توانست در آن سال از قله تولید (سال 1390) عبور کند. خودروسازان داخلی در هیچ کدام از چهار سال توافق هسته ای و برجام، حتی یک دستگاه محصول ناقص نیز تولید نکردند، زیرا به قطعات خارجی دسترسی بدون محدودیت داشتند.

با تحریم خودروسازی ایران در سال 97 اما خودروسازان بزرگ کشور علاوه بر اینکه روندی رو به افت را در تولید تجربه کردند، دوباره میزبان محصولات ناقص نیز شدند. در آن سال، تیراژ ایران خودرو به 423 هزار دستگاه رسید که 62 هزار دستگاه آن ناقص بود. در سال 98 و با کاهش دوباره تولید، تعداد ناقصی ها نیز پایین آمد، به نحوی که از 371 هزار خودرو تولیدی، 31 هزار دستگاه به دلیل کسری قطعه روانه پارکینگ های این شرکت شد. سال 99 نیز هرچند تولید بالاتر رفت (501 هزار دستگاه)، اما تعداد ناقصی ها هم افزایش یافت و به 51 هزار دستگاه رسید. آمار سال گذشته نیز نشان می دهد ایران خودرو چیزی حدود 100 هزار محصول ناقص در انبار داشت. این آمارها که به نوعی قابل تعمیم به دیگر خودروسازان بزرگ کشور نیز هست، نشان می دهد تحریم نقش بسیار مهمی در بروز کسری قطعه خودروها داشته است.  البته در کنار تحریم، پای ابرچالش بزرگ دیگری به نام کمبود ریزتراشه ها نیز همچنان در میان است و تلفیق این دو با یکدیگر، شرایط را سخت می کند. البته در حال حاضر با توجه به سیاست جدید وزارت صمت، پارکینگ های خودروسازان بزرگ در حال خالی شدن است. این در حالی است که اگر چالش های تولید حل نشوند، پدیده خودروهای ناقص باز هم در آمار و ارقامی بزرگ خود را نشان خواهد داد.

 

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین