چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403-16:20 شمسی /4/24/2024 4:20:20 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:3077
  • زمان انتشار:پنجشنبه 7 آذر 1398-18:28
دولت به مالکان کدام خودروها پول می دهد؟

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی  به تازگی اعلام کرده که یکی از ملاک های حذف یارانه، داشتن خودرو بالای 250 میلیون تومان است. به گفته احمد میدری، البته ملاک عدم پرداخت یارانه معیشتی، تنها داشتن خودرو نبوده و دارا بودن ملک بالای یک میلیارد و 200 میلیون تومان (در تهران) نیز ملاک است.
یارانه به شرط خودرو

به گزارش خودرونامه، با توجه به اظهارات وی، اگر کسی صرفا خودرو بالای 250 میلیون تومان داشته باشد، اما ارزش ملک وی در تهران بالای یک میلیارد و 200 میلیون تومان نباشد، طبعا مشمول یارانه معیشتی خواهد بود.

بنابراین یارانه موردنظر به آنهایی تعلق نمی گیرد که علاوه بر خودرو بالای 250 میلیون تومان، ملکی با ارزش بیش از یک میلیارد و 200 میلیون تومان نیز داشته باشند. اگر فرض کنیم فاکتور خانه بالای 1.2 میلیارد تومانی را کنار بگذاریم، این پرسش پیش می آید که مالکان کدام خودروها از دریافت یارانه معیشتی محروم هستند.

در پاسخ به این پرسش البته ابهاماتی وجود دارد که مهمترین آن، ملاک قیمتگذاری خودرو است. وزارت رفاه خودرو بالای 250 میلیون تومان را ملاک قرار داده، حال آنکه مشخص نیست منظور قیمت کارخانه است یا بازار.

طبعا اگر ملاک وزارت رفاه قیمت کارخانه ای خودروها باشد، هیچکدام از محصولات مربوط به ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو مشمول قید 250 میلیون تومانی نمی شوند، چون این سه خودروساز محصولی در این بازه قیمتی ندارند.

این در حالی است که برخی از خودروهای مرتبط با بخش خصوصی، قیمت کارخانه ای شان در محدوده بالای 250 میلیون تومان قرار دارد. بر این اساس، آنهایی که مالک امثال تیگو، هیوندایی (مونتاژ کرمان موتور)، آریزو6 توربو، جک S5، مزدا3 و... هستند، شرط خودرویی دریافت یارانه معیشتی را ندارند.

با توجه به قیمت کارخانه ای این خودروها، طبعا اگر ملاک وزارت رفاه نرخ بازار باشد، مالکان آنها باز هم شرط خودرویی را دار نخواهند بود. تکلیف خودروهای وارداتی نیز با توجه به قیمت بالای آنها مشخص است، به نحوی که چه قیمت نمایندگی ملاک باشد چه نرخ بازار، در هر دو حالت در بازه قیمتی بالای 250 میلیون تومان قرار می گیرند.

اما در صورتی که ملاک وزارت رفاه قیمت بازار خودروها باشد، آن وقت پای تعداد اندکی محصولات ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نیز به میان خواهد آمد، از جمله کیا سراتو، سیتروئن C3 ، پژو 2008، هایما S7 و S5 و سوزوکی گرندویتارا.

این خودروها در حال حاضر قیمتی بالای 250 میلیون تومان در بازار دارند و بنابراین اگر مالکان این خودروها ملک بالای یک میلیارد و 200 میلیون تومان نیز در تهران داشته باشند، مشمول یارانه معیشتی نمی شوند.

در مجموع با فرض نداشتن ملک موردنظر و همچنین در صورت ملاک بودن قیمت کارخانه ای خودروها، آن دسته از شهروندانی که مالک خودروهای داخلی از جمله پژو 405، 206، پارس، سمند، تندر-90، ساندرو، رانا، دنا، پراید، تیبا، برلیانس، چانگان، دانگ فنگ و... هستند، یارانه معیشتی را دریافت خواهند کرد.

این محاسبات البته در شرایطی قابل استناد است که ملاک وزارت رفاه، قیمت خودروهای صفر کیلومتر باشد، در غیر این صورت و اگر این وزارتخانه بین صفر کیلومترها و دست دوم ها تفکیک قائل شود، داستان فرق خواهد کرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین