جمعه 31 فروردين 1403-10:14 شمسی /4/19/2024 10:14:15 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:3049
  • زمان انتشار:پنجشنبه 2 آبان 1398-13:48
نقشه راه در کیلومتر 14 جاده مخصوص چیست؟

از سکانداری فرشاد مقیمی در ایران خودرو زمان زیادی نمی گذرد و بنابراین شاید هنوز ریزچالش های این خودروساز بزرگ برای وی عیان نشده باشد؛ این در حالی است که با توجه به تحریم و مشکلات اقتصادی و دغدغه های مشتریان، مسائلی مانند رفع کامل تعهدات معوق، بهبود خدمات پس از فروش و حفظ تولید می توانند در سر لیست اولویت های کاری مقیمی قرار گیرند.
سرلیست اولویت های مدیرعامل ایران خودرو

شاید گزاف نباشد اگر بگوییم مهمترین اولویت فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو پایان دادن به تعهدات معوق این شرکت است، تعهداتی که مانند طوقی بر گردن آبی ها جاده مخصوص سنگینی می کند.

با توجه به آنکه ایران خودرو نیز مانند سایپا مجبور است مطابق با دستور وزیر صنعت، معدن و تجارت، محصولات پیش فروش شده پیشین خود را با قیمت قدیم (قیمت های مصوب شورای رقابت در خرداد 97) تحویل دهد، ضرر هنگفتی گریبان این شرکت را گرفته و روز به روز به زیان انباشته این خودروساز می افزاید.

مدیران پیشین ایران خودرو در روزهایی که تحریم نبود، اقدام به پیش فروش چند صد هزار دستگاه محصول کردند و نمی دانستند این اقدام در آینده به چالشی بزرگ برای این شرکت تبدیل خواهد شد.

داستان این است که طی یک سال و نیم گذشته هزینه تولید خودرو در کشور از ناحیه قیمت مواد اولیه و نرخ ارز و البته تحریم، چند برابرشده است؛ بنابراین ایران خودرو محصولاتی را که در گذشته (قبل از رشد هزینه ها) پیش فروش کرده، حالا باید با هزینه بسیار بالاتری تولید و تحویل دهد، اما به قیمت قدیم. به عبارت بهتر، ایران خودرویی های در حال حاضر محصولات پیش فروش شده را با قیمت مصوب خرداد 97 که بسیار پایین تر از هزینه تولید آنها است، تحویل دهند.

با توجه به این موضوع، اولویت اصلی مدیرعامل ایران خودرو خلاص شدن از شر تعهدات معوق است تا بدین واسطه از حجم زیاندهی شرکت کاسته شود. بستن پرونده تعهدات معوق البته در جلب رضایت مشتریان و کاستن از بی اعتمادی و اعتراضات آنها نیز بی تاثیر نیست.

در کنار این موضوع اما حفظ و در صورت امکان افزایش تیراژ نیز دیگر اولویت کاری مهم مدیرعامل ایران محسوب می شود. هرچه تیراژ در ایران خودرو بالا برود، نقدینگی بیشتری نصیب این شرکت خواهد شد، ضمن آنکه می توان از هزینه های سربار نیز کاست و حتی قیمت محصولات را در بازار نیز کنترل کرد.

در این شرایط اقتصادی سخت و با وجود تحریم، رشد و حتی حفظ تیراژ کار سختی به شمار می رود و بنابراین اگر مدیرعامل ایران خودرو بتواند از پس آن بربیاید، نقطه ای درخشان را در کارنامه اش ثبت خواهد کرد، البته مشروط بر آنکه سطح کیفی آب نرود. در واقع حفظ یا رشد تیراژ، در کنار بهبود یا حداقل ثبات کیفی ارزشمند است و اگر قرار باشد کیفیت فدای تولید شود، رضایتمندی مشتریان در کار نخواهد بود.

از تعهدات معوق و تیراژ که بگذریم، خدمات پس از فروش مناسب نیز دیگر اولویت کاری مدیرعامل ایران خودرو به شمار می رود. در حال حاضر مشتریان حسابی از کمبود و البته قیمت بالای قطعات شکایت دارند و گاهی خودرو آنها هفته ها در تعمیرگاه باقی می ماند. در این شرایط، برنامه ریزی برای تسریع در تامین قطعات مربوط به خدمات پس از فروش می تواند از گلایه مشتریان کاسته و حتی آنها را به سمت بهبود رضایتمدی ببرد.

در نهایت اینکه مسائل مهمی دیگری مانند مشارکت های خارجی و توسعه محصول نیز می توانند جزو اولویت های کاری مدیرعامل ایران خودرو باشند، اما به دلیل وجود تحریم و مشکلات اقتصادی، نه مقیمی و نه هیچ مدیر خودرویی دیگری در کشور قدرت مانور چندانی در آنها ندارد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین