جمعه 10 فروردين 1403-19:32 شمسی /3/29/2024 7:32:57 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:3046
  • زمان انتشار:يکشنبه 21 مهر 1398-0:41
آمار تولید خودرو از مرداد منتشر نشده است

وزارت صنعت،معدن و تجارت همچنان آمار مربوط به تولید خودرو رد کشور را منتشر نمی کند، شاید به این دلیل که نمی خواهد عملکردش زیر سوال رفته و یا بازار در اثر دسترسی به ارقام ضعیف تولید، دچار تنش شود. آیا این رویکرد می تواند به آرامش بازار خودرو بیانجامد و عملکرد وزارت صمت را نزد شهروندان مثبت جلوه دهد؟
حبس آمار در وزارت صمت
به گزارش خودرونامه، در حالی که مهرماه از نیمه نیز گذشته، وزارت صنعت،معدن و تجارت هنوز آمار مربوط به تولید خودرو در کشور طی مرداد و شهریور را منتشر نکرده است. این وزارتخانه تا پیش از مرداد امسال هر ماه جزئیات تولید انواع خودرو (اعم از سواری و تجاری) را در اختیار انجمن خودروسازان ایران می گذاشت و این انجمن نیز آن را رسانه ای می کرد. آخرین آماری که از تولید خودرو در کشور توسط وزارت صنعت،معدن و تجارت منتشر شده، به تیر ماه امسال مربوط می شود و عملکرد تولیدی خودروسازان در مرداد و شهریور، انتشار نیافته است. البته رسانه ها با توجه به گزارش هایی که خودروسازان هر ماه به بورس ارائه می دهند، توانسته اند به آمار تولید ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو دست یافته و آن را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهند. این در حالی است که با توجه به عدم انتشار آمار کلی از سوی وزارت صمت، امکان دسترسی به تیراژ برخی خودروسازان کشور وجود ندارد، از جمله شرکت های بخش خصوصی. 
در باب اینکه چرا وزارت صمت انتشار آمار تولید خودرو را متوقف کرده، نظرات مختلفی وجود دارد که در این بین، بیشتر گمانه زنی ها حول محور بیم این وزارتخانه از رو کردن میزان تولید خودروسازان در شرایط سخت فعلی، می چرخد. در واقع خیلی ها معتقدند چون در حال حاضر تحریم و مشکلات اقتصادی راه تنفس خودروسازان را تنگ کرده، وزارت صمت نمی خواهد با انتشار آمار افت زده و ناامیدکننده تولید، به نگرانی های افکار عمومی درباره آینده خودروسازی دامن بزند. صنعت خودرو ایران 14 ماه است که تحریم شده و با مشکلات مالی نیز دست و پنجه نرم می کند و از همین رو امکان تامین قطعات موردنیاز خود را در تیراژ بالا ندارد. نتیجه چنین اتفاقی، افت شدید تولید است، چه آنکه خودروسازان ماه هاست زیر ظرفیت اسمی خود فعالیت می کنند. در این مدت، تولید بیش از چندین خودرو از جمله خانواده رنو و برخی محصولات چینی متوقف شده و حتی پراید و پژو 405 و تیبا و سمند هم که از آنها به عنوان محصولاتی ایرانی یاد می شود، افتی بزرگ را تجربه کرده است. با توجه به روند تولید در نیمه نخست امسال، بسیار بعید به نظر می رسد خودروسازان بتوانند تیراژ خود را طی سال جاری از مرز یک میلیون دستگاه عبور دهند. نتیجه اتفاقات تلخ تولید، انفجار قیمت در بازار خودرو بوده و هیچ بعید نیست وزارت صمت در راستای تحریک نشدن بازار (ناشی انتشار اخبار مربوط به افت تیراژ و توقف تولید برخی خودروها) آمار تولید را حبس کرده باشد. در مجموع این گونه به نظر می رسد که وزارت صمت در راستای زیر سوال نرفتن عملکرد خود در خودروسازی و حفظ آرامش بازار، آمار تولید را منتشر نمی کند، حال آنکه بعید است با این حربه به اهداف خود دست پیدا کرده باشد.
هرچه هست، در اوضاع فعلی اقتصاد کشور و با توجه به سرعت انتقال اطلاعات، دیگر حبس کردن آمار و ارقام ها کمکی به آرامش بازار نخواهد کرد، ضمن آنکه عملکرد وزارت صمت نیز (چه مثبت و چه منفی) در نهایت از دید افکار عمومی پنهان نخواهد ماند.    

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین