جمعه 10 فروردين 1403-17:11 شمسی /3/29/2024 5:11:45 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:2992
  • زمان انتشار:دوشنبه 7 مرداد 1398-18:20
منوچهر منطقی مدیرعامل پیشین ایران خودرو

`این روزها صحبت از ورود صنایع دفاعی و نظامی به صنعت خودرو در راستای ساخت قطعات پیشرفته است، قطعاتی که پیش تر وارد می شدند و حالا تحریم اجازه ورود آنها را نمی دهد. گفته می شود صنایع دفاعی قرار است در ساخت قطعاتی مانند کامپیوتر خودرو که تکنولوژی ساخت بالایی دارند، به خودروسازی کشور کمک کنند، اما آیا آنها وقت و سرمایه لازم را در این مورد دارند؟
نظامی ها کارهای مهمتر از خودروسازی دارند

این روزها صحبت از ورود صنایع دفاعی و نظامی به صنعت خودرو در راستای ساخت قطعات پیشرفته است، قطعاتی که پیش تر وارد می شدند و حالا تحریم اجازه ورود آنها را نمی دهد. گفته می شود صنایع دفاعی قرار است در ساخت قطعاتی مانند کامپیوتر خودرو که تکنولوژی ساخت بالایی دارند، به خودروسازی کشور کمک کنند، اما آیا آنها وقت و سرمایه لازم را در این مورد دارند؟
این پرسش را منوچهر منطقی مدیرعامل پیشین ایران خودرو این گونه پاسخ می دهد که صنایع دفاعی و نظامی کارهای مهمتری دارند، ضمن آنکه برای تولید قطعات خودرو نیز سرمایه گذاری نخواهند کرد. به گفته منطقی، داخلی سازی اقدام درستی در شرایط تحریم است، مشروط بر آنکه بعد از تحریم آن را زمین نگذاریم.

-10 سالی می شود که در صنعت خودرو حضور ندارید؛ یادم هست آن روزها که مدیرعامل ایران خودرو بودید، پس از تولید رانا و دنا عنوان کردید (در خودروسازی) دکترا گرفته ایم. فکر می کنید الان خودروسازی کشور دکترا دارد؟


دکترا را می‌توانستیم بگیریم و بعد برویم دنبال پست دکترا. منتها آن دکترایی که گرفتیم را خیلی ها خیلی جدی نگرفتند و گفتند متعلق به دانشگاه ایران است. به هر حال فرق می کند که شما دکترایتان را از سوربون پاریس بگیرید یا مثلا از کره جنوبی و یا دانشگاهی در چین. می گفتند به هر حال اخذ مدرک از خارج، به لحاظ آنکه جنبه بین المللی دارد، بهتر است، از همین رو ما نیز سعی کردیم دکترای خودروسازی را از خارج بگیریم. بنابراین اولین چرخشی که رخ داد این بود که آنچه را به دست آوردیم، در همان سطح باقی گذاشتیم، چون می گفتند دکترای خارجی بهتر است. ما می توانستیم در کنار دکترای داخلی، چند دکترا هم از خارج می گرفتیم، اما این کار را نکردیم و همان را هم که داشتیم، گذاشتیم کنار، چون دیگر خیلی قابلیت نداشت.


-گفته می شود وزارت دفاع و نیروهای نظامی به کمک خودروسازان امده اند تا به داخلی سازی قطعات کمک کنند؛ با توجه به اینکه شما را از بدنه نیروهای نظامی می دانند، نظرتان در مورد ورود آنها به صنعت خودرو چیست؟ آیا می شود گفت چون موشک سازیم، خودروساز هم می توانیم باشیم؟


به نظرم باید سه نکته را بدر خودروسازی تفکیک کنیم؛ اول اینکه فناوری داریم یا نداریم، دوم اینکه آن فناوری را می‌توانیم به‌روزسازی‌ کنیم و در محصولات جدید به کار ببریم و سوم اینکه با فرض مثبت بودن پاسخ، می‌توانیم با آن تیراژ موردنظر اقدام به تولید کنیم؟ من می‌توانم بگویم که مجموعه‌ها (مجموعه های نظامی و دفاعی) در این بخش فناوری واقعاً خیلی قدر هستند و هر نیازی را اگر سر وقت تامین نکنند، ولی بالاخره تامین خواهند کرد. با این حال نکته اینجاست که اینها (نظامی ها) اگر بخواهند وارد عرصه تولید قطعات خودرو شوند، نیاز به سرمایه گذاری دارند. این را هم فراموش نکنیم که از نظر تحقیقاتی و فناوری، پایه‌های (صنعتی و نظامی) کشور می‌توانند خیلی به همدیگر کمک کند، منتها وقتی در تولید قرار می‌گیرید، آنجا واقعا خودش یک فناوری خاص دارد. مثلاً کسی که مثلاً 500 دستگاه تولید می کند، با کسی که مثلاً 100 هزار دستگاه تولید دارد، متفاوت است؛ بنابراین وقتی قرار است نظامی ها به کمک خودروسازی و تولید بیایند، (با توجه به تفاوت حجم تولید آنها با خودروسازان) نیاز به سرمایه گذاری خواهیم داشت. من بعید می دانم آنها در این ماجرا سرمایه گذاری کنند،زیرا پروژه‌های خیلی مهم‌تری دارند، بنابراین سرمایه هایشان می برند سمت آن پروژه ها.
در کل معتقدم این نگرش که از پایه‌های فناوری کشور استفاده و چالش های تولید را از این مسیر برطرف کنیم، صحیح است، منتها نباید فرآیند تولید و محصول را با هم قاطی کرد. یادمان نرود فرآیند خودروسازی بسیار پیچیده است.  


-با فرض اینکه تحریم ها علیه خودروسازی کماکان ادامه داشته باشد، آیا می توان این صنعت را سر پا نگه داشت؟
ببینید من اصلاً اسمش را تداوم تحریم نمی‌گذارم. می گویم راه درست یا راه غلط. راهی که ما الان آغاز کرده ایم، راه درستی هست و کلیه خودروسازان دنیا آن را رفته‌اند. می‌خواهم بگویم این راه درستی را که الان بعد از مدت‌ها انتخاب کرده ایم، نباید رها کنیم. حالا اگر هم تحریم برطرف شود، روش‌هایی هست که همین مسیر را تقویت می‌کند. ما معمولاً وقتی که تحریم نیست، می گوییم این (تولید داخل) را بگذاریم کنار، در حالی که نباید از قابلیت هایمان دست بکشیم. همه جای دنیا رسم است که وقتی در یک شرایط خاص به یک قابلیت می‌رسند، بر مبنای آن خود را تقویت می کنند و ما هم باید همین کار را انجام دهیم.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

منبع:خودرونامه

نظرات کاربران

آخرین عناوین