پنجشنبه 9 فروردين 1403-15:38 شمسی /3/28/2024 3:38:46 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26788
  • زمان انتشار:يکشنبه 3 بهمن 1400-22:44

امروزه با توجه به حضور بیشتر زنان در حوزه بازار کار، توانمندسازی زنان بویژه افراد سرپرست خانوار از دغدغه های مهم جامعه است.
دولت از شرکت های حامی اشتغال بانوان پشتیبانی می کند؟

به گزارش خودرونامه، زنان شاغل می توانند با حضور در بازار کار نقش مهمی در صنعت و اقتصاد خانواده ایفا کنند در همین زمینه دولت با ایجاد سیاست‌ها و برنامه‌های منسجم و پشتیبانی از شرکت های تولیدی حامی اشتغال زنان می تواند نقش بسزایی ایفا کند.
دولت به عنوان متولی رفاه اجتماعی وظیفه دارد برنامه ریزی و سیاستگذاری را در حوزه‌های رفاهی، حمایتی و بیمه‌ای برای ارتقاء رفاه عمومی بویژه در حوزه اشتغال انجام دهد و با پشتیبانی از تولیدکنندگان نه تنها می تواند در بخش اشتغالزایی اقدامات موثر انجام داد بلکه به تولید کنندگان در بخش افزایش صادرات و پیشبرد حمایت از تولید داخلی کمک مهمی انجام دهد.
یکی از سیاست های کشور در برنامه ششم توسعه ملی ایجاد اشتغال سالانه برای ۹۵۰ هزار نفر بود که پس از تشدید تحریم ها و افزایش رکود اقتصادی اجرای این برنامه در حد یک رویا باقی ماند، با این حال برخی شرکت ها در جهت ارتقای تولید ملی و حرکت در مسیر ایجاد اشتغال پایدار برای حمایت از توسعه کشور گام برداشته اند.
برای نمونه در حوزه صنعت شرکت کروز با ایجاد بیش از ۱۲۰۰۰ شغل در صنعت قطعه سازی که حدود ۷۰ درصد از آنان را بانوان تشکیل می دهند، سهم قابل توجهی در ایجاد اشتغال پایدار داشته و در یکسال اخیر هم با وجود اینکه شیوع ویروس کرونا که مشکلات زیادی را برای صنایع کشور به وجود آورده این شرکت همچنان به جذب نیروی انسانی ادامه داده است.
به طور کلی می توان گفت که شرکت های خصوصی با وجود مشکلات اقتصادی امسال، سهم خود را برای جهش تولید ملی، افزایش تولید و اشتغال را در صنعت ایفا کرده اند.
بخش خصوصی نه از دولت طلب حقوق و نه سرمایه گذاری دارد ولی ایجاد اشتغال که دولت برای ایجاد هر شغل دو میلیارد تومان برآورد کرده است را وقتی توسط این بخش صورت می گیرد حداقل انتظار می تواند این باشد که موانع آنها توسط دولت رفع شود.
در صنایع مختلف از جمله شرکت های قطعه‌ساز سهم عمده‌ای در افزایش اشتغالزایی دارند و علاوه براین در قطع وابستگی صنعت خودرو پیشتاز هستند، در همین مورد انتظار می رود دولت به منظور حمایت از تولید داخلی، نسبت به صنعت قطعه‌سازی مساعدت‌های لازم را مبذول دارد.
در کنار دولت، انتظار می رود مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین حمایتی از صنعت قطعه سازی و تولیدکنندگان حمایت کرده، همانطور که رهبر عالی قدر انقلاب نیز بر این حمایت از تولید ملی تاکید دارند.
ایجاد اشتغال و داخلی سازی راهی بس سخت و مشکل است، از آن سخت تر ایجاد اشتغال برای بانوان زیرا آنها باید بتوانند در کنار فرزندآوری و تربیت نسل آینده خانواده را نیز مدیریت کنند و اینجاست که نگاه بهتر و حمایتی از سوی همه سران قوا لازم است، قوه مجریه با کمک و تسهیلات خاص قوه مقننه با حمایت و همراه تصویب قوانین حمایتی و قوه قضاییه توجه به حقوق بانوان و ایجادکنندگان شغل برای بانوان وارد میدان شوند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین