سه شنبه 27 ارديبهشت 1401-9:46 شمسی /5/17/2022 9:46:20 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:26778
  • زمان انتشار:شنبه 2 بهمن 1400-17:11
اعتراف صمتی ها به ضعف کیفی خودرو

بنا به اذعان متولیان، خودروهای تولید داخل از کیفیت پایینی برخوردارند و از آن طرف هم عزمی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده وجود ندارد؛ در این بین مشخص نیست حامی حقوق مصرف کننده کیست.
وقتی صدای سمیه هم در می آید

به گزارش خودرونامه، صبح روز دوشنبه ۲۰ دی ماه در محور بهبهان-رامهرمز در یک تصادف زنجیره‌ای ۵۹ خودرو به هم برخورد کردند که نتیجه آن فوت ۵ نفر از هموطنان بود؛ حادثه‌ای که ابتدا به مه گرفتگی و خطای انسانی ارتباط داده شد اما در ادامه انتقادات گسترده‌ای از سوی سازمان ملی استاندارد و پلیس را در مورد بی کیفیت بودن خودروهای ایرانی در پی داشت.

اخیراً نیز رضا فاطمی امین وزیر صمت به صف منتقدین کیفیت خودرو پیوسته و روز یکم بهمن‌ماه در بازدید از خودروهای آسیب دیده حادثه تصادف زنجیره‌ای بهبهان - اهواز تاکید کرده که «صنعت خودروسازی ایران در طول سال‌های گذشته از نظر کیفیت و قیمت عملکرد و روند مناسبی نداشته است.» همچنین غلامرضا مرحبا سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس نیز گفته است که «چرا در برابر صنعت غیر پاسخگویی مانند خودرو که هیچ اهمیتی به کیفیت نمی‌دهد، رفتار حمایتگرانه داریم. خودرو می‌خریم با یک تصادف معمولی تا صندوق عقب ماشین جمع می‌شود؟ هر جور که بخواهند مشتری را اذیت می‌کنند.» 

اما مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت نیز گفته که "ما قبول داریم که کیفیت خودرو‌های داخلی پایین است، اما وزارت صمت درباره ایمنی خودرو‌ها کوتاه نمی‌آید و اگر مشکلی در ایمنی باشد قابل اغماض نیست".

سهیل معمارباشی با ابراز "وضعیت کیفی خودرو‌های داخلی ما آن‌طور که باید نیست و باید خودروسازان در حوزه کیفیت بیش از این کار کنند"، گفت: دو شرکت بزرگ خودروسازی ما تاکنون هزاران میلیارد تومان ضرر کرده‌اند و همچنان در زیان هستند، واحدی که در زیان باشد نمی‌تواند در حوزه کیفیت و توسعه محصولات عملکرد خوبی داشته باشد.

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت با اشاره به تصادف زنجیره‌ای حادثه بهبهان و باز نشدن کیسه هوا، افزود: کیسه هوا دارای جعبه سیاه است و باید این جعبه‌های سیاه به‌دقت بررسی شود و چنانچه مشکلی در کیسه هوای خودرو‌ها باشد قابل اغماض نیست، ما سالانه گزارش‌هایی مبنی بر بازشدن کیسه هوا در تصادفات از خودروسازان دریافت می‌کنیم که این نشان می‌دهد ایراد کلی وجود ندارد، اما درباره حادثه بهبهان نیاز به بررسی دقیق‌تری داریم و چنانچه قصوری از خودروسازان سر زده باشد حتماً تبعات آن را می‌پذیرند.

معمارباشی ادامه داد: در حادثه بهبهان حدود 23 خودرو برای شرکت سایپا بود و 15 خودرو برای شرکت ایران خودرو و 21 خودروی دیگر هم از سایر شرکت‌ها بودند، 50 درصد از خودرو‌های این حادثه قبل از سال 89 تولید شده بودند و کلاً کیسه هوا نداشتند.

مدیرکل صنایع حمل‌ونقل وزارت صمت گفت: شرکت‌های بازرسی مستقل شاخص‌های کیفی خودرو‌ها را بررسی می‌کنند و گزارش‌های نظارتی به ما ارسال می‌شود و ما هم گزارش‌ها را هر سه ماه یک بار به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌کنیم.

البته مساله اصلی این است که طی سنوات گذشته انتقاد از کیفیت خودروهای تولید داخل بارها از سوی مسئولان مختلف مطرح شده اما این انتقادات در این سال‌ها صرفاً روی کاغذ و پشت تریبون مانده و نتیجه‌ای در پی نداشته است.از سویی دیگر علاوه بر نازل بودن کیفیت خودروهای جدید، متأسفانه دولت و مجلس هرگز عزم جدی برای از رده خارج کردن خودروهای فرسوده نداشته‌اند؛ خودروهایی که نه تنها به آلودگی هوا دامن می‌زنند بلکه نقش عمده‌ای هم در افزایش تصادفات و تلفات انسانی دارند.



نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین