پنجشنبه 9 فروردين 1403-21:19 شمسی /3/28/2024 9:19:30 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25855
  • زمان انتشار:سه شنبه 20 مهر 1400-22:28

بررسی‌ بازار خودروی پایتخت حاکی از بالا بودن قیمت‌ها در سایت‌ها و فضای مجازی با وجود روند کاهشی نرخ دلار است؛ معاملات نیز همچنان قفل بوده و خبری از خرید و فروش‌ نیست.
رکود سنگین در بازار خودرو

به گزارش خودرونامه، از ابتدای هفته جاری قیمت دلار بر مدار کاهشی قرار گرفت به‌طوری‌که دیروز (دوشنبه، ۱۹مهرماه) در صرافی‌های بانکی در مقایسه با روز کاری قبل از آن با ۳۰۰ تومان کاهش به قیمت ۲۶ هزار و ۸۹۵ تومان داد و ستد شد. کاهش نرخ ارز همواره حامل سیگنال کاهشی برای بازار خودرو بوده، اما رصد قیمت‌ها در سایت‌های خودرویی و فضای مجازی چنین چیزی را نشان نمی‌دهد و قیمت‌ها به روال چند روز گذشته همچنان با ثبات همراه بوده است.

امروز در سایت‌های خودرویی در گروه سایپا، هر دستگاه پراید ۱۱۱ مدل ۹۹ حدود ۱۵۴ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ مدل ۹۹ حدود ۱۳۹ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار ۱۴۸ میلیون تومان، تیبا صندوق‌دار پلاس ۱۵۴ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک مدل ۹۹ حدود ۱۵۴ میلیون تومان، تیبا هاچ‌بک‌پلاس ۱۷۳ میلیون تومان، ساینا دنده‌ای ۱۵۸ میلیون تومان، کوئیک دنده‌ای ۱۶۰ میلیون تومان، کوئیک‌ آر دنده‌ای ۱۶۷ میلیون تومان و شاهین ۳۴۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شد.

در گروه ایران‌خودرو نیز هر دستگاه پژو ۴۰۵ اس. ال. ایکس ۲۵۰ میلیون تومان، سمند ال. ایکس مدل ۹۹ حدود ۲۵۵ میلیون تومان، سمند ال. ایکس دوگانه‌سوز ۲۸۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۲ حدود ۲۴۵ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ۵ مدل ۹۹ حدود ۲۹۶ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۲۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ پانوراما دنده‌ای ۳۲۰ میلیون تومان، دنا معمولی ۳۱۶ میلیون تومان، دنا دنده‌ای توربو ۴۳۵ میلیون تومان، دنا پلاس اتوماتیک توربو ۴۶۰ میلیون تومان و تارا دنده‌ای ۴۵۰ میلیون تومان قیمت خورد.

به صفر رسیدن معاملات بازار

در این زمینه، رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت به خبرنگار اقتصادی ایرنا گفت: قیمت‌های اعلامی در سایت‌های خودرویی همچنان بالاست، این در حالی است که خرید و فروش‌ها در بازار به صفر رسیده است.

«سعید موتمنی» بیان‌داشت: با توجه به اینکه معامله‌ای در بازار انجام نمی‌شود، نمی‌توان از قیمت‌ها سر در آورد، به عنوان مثال هر دستگاه رنو کولئوس در سایت‌ها تا ۲ میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری می‌شود، اما اندک معاملات این خودرو در بازار تا سقف ۲.۲ میلیارد تومان بوده است.وی افزود: با توجه به اخبار مثبت و منفی واصله از نوسانات بازار ارز و همچنین مشخص نشدن وضعیت واردات خودرو، خریدها به حداقل رسیده و خریداران منتظرند تا نتیجه کار را ببینند.

موتمنی ادامه‌داد: این در حالی است که فروشنده خودرو در بازار هست، اما خریداران به‌طور طبیعی زمان خرید خود را تا ثبات نسبی بازار و نرخ ارز به تعویق می‌اندازند. وی تصریح‌کرد: روز گذشته قیمت دلار تا کانال ۲۶ هزار تومان پایین آمد و این اتفاق بار دیگر بازار را در رکود فرو خواهد برد، اما اگر ثبات نرخ را در این کانال شاهد باشیم معاملات جانی تازه خواهد گرفت.

این مقام صنفی یادآور شد: مشتریان در یک سال گذشته نرخ‌های متفاوتی برای دلار از ۲۱ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۲۸ هزار تومان و اکنون در کانال ۲۶ هزار تومان را تجربه کرده‌اند و تا زمانی که ثباتی حداقل چند هفته‌ای شاهد نباشیم، معاملات راه نخواهد افتاد.

بازار خارجی‌ها در خوابی عمیق

فعالان بازار خودروهای خارجی نیز از ثبات قیمت‌ها و رکود عمیق بازار خبر می‌دهند.

«کوروش طواحن» نمایشگاه‌دار در شمال تهران در گفت‌وگو با ایرنا از بی‌تاثیر بودن روند کاشی نرخ ارز بر قیمت‌ها گفت و افزود: اکنون هیچ معامله و خرید و فروشی در بازار شاهد نیستیم.

وی با بیان اینکه برآیند تحولات سیاسی و اقتصادی از جمله اخبار مثبت واصله از تحولات سیاسی بین‌المللی، کاهشی شدن نرخ دلار و نامشخص بودن وضعیت واردات خودرو، ثبات قیمت‌خودروهای خارجی را از ابتدای هفته در پی داشته، تصریح‌کرد: اکنون همه از خریدار و فروشنده در بازار دست نگه‌داشته‌اند تا نتیجه قطعی تحولات را شاهد باشند.

به گزارش ایرنا، امروز در دسته مونتاژی‌ها و خارجی‌ها هر دستگاه چانگان مدل ۹۸ حدود ۵۳۵ میلیون تومان، جک اس ۵ نزدیک به ۷۳۰ میلیون تومان، هایما اس ۷ حدود ۷۹۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ حدود ۹۵۵ میلیون تومان، سیتروئن سی ۳ مدل ۹۸ نزدیک به ۹۵۰ میلیون تومان، فیدیلیتی پرایم پنج نفره حدود ۹۸۰ میلیون تومان، هیوندای النترا مونتاژی یک میلیارد و ۳۱۰ میلیون تومان و بی. ام. و ۲۱۸i  حدود ۲ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تومان قیمت‌گذاری شدند.

منبع:ایرنا


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین