شنبه 1 ارديبهشت 1403-8:40 شمسی /4/20/2024 8:40:39 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25755
  • زمان انتشار:چهارشنبه 7 مهر 1400-18:47
با وجود عدم تایید آزادسازی واردات، قیمت خودرو رشد نکرد

با وجود عدم تایید مصوبه آزادسازی واردات خودرو از سوی شورای نگهبان، بازار طی یک هفته گذشته واکنشی چندان  انبساطی به این ماجرا نشان نداده، موضوعی که به گفته کارشناسان نشان می دهد بازار خودرو پیام این مصوبه را دریافت کرده است.
پیام مصوبه واردات به بازار خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، مصوبه آزادسازی واردات خودرو هفته گذشته از سوی شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی برگشت داده شد تا ایرادات آن رفع شود. با توجه به این موضوع، انتظار می رفت بازار خودروهای خارجی با رشد قیمت مواجه شود، زیرا منحنی قیمت در این بازار پس از اخبار مربوط به مصوبه مجلس، نزولی شده بود.

با این حال، رشد قیمت چندانی در بازار خودروهای خارجی رخ نداد و حتی برخی فعالان بازار از ایست قیمت ها صحبت به میان آوردند. این در حالی بود که پس از اعلام خبر طرح مجلس شورای اسلامی برای آزادسازی واردات خودرو، بازار در فاز کاهش قیمت فرو رفت و با تصویب آن، روند کاهش قیمت ها سرعت گرفت. ازآنجاکه یکی از دلایل اصلی رشد قیمت خودروهای خارجی در کشور طی سه سال گذشته، ممنوعیت واردات بود، کارشناسان عنوان می کردند با ازسرگیری ورود خودرو به کشور، قیمت ها خواهد شکست. برخی حتی از افت قیمت تا 50 درصد صحبت به میان آوردند. از همین رو مالکان خودروهای خارجی به تکاپو افتادند تا قبل از ریزش سنگین قیمت، خودروهای خود را بفروشند، با این حال در سمت تقاضا چندان شوقی برای خرید ایجاد نشد. 

نتیجه این ماجرا، افت قیمت خودروهای وارداتی بود و کارشناسان عنوان می کردند در صورت تایید مصوبه مجلس در شورای نگهبان، باز هم قیمت خودروهای خارجی خواهد ریخت. این اتفاق (تایید مصوبه مجلس) اما رخ نداد و از همین رو گمان می رفت قیمت ها به جای خود بازگردند، با این حال آن طور که دبیر انجمن واردکنندگان خودرو می گوید، منحنی قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور ایست کرده است. به گفته مهدی دادفر، بازار خودرو پیام مصوبه مجلس را گرفته و بسیاری از مالکان خودروهای خارجی و نمایشگاهداران به این اطمینان رسیده اند که واردات بالاخره آزاد خواهد شد. وی می افزاید:به همین دلیل چندان شاهد رشد قیمت دوباره خودروهای خارجی نبودیم.

اظهارات دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در شرایطی است که مصوبه آزادسازی واردات خودرو قرار است توسط کمیسیون صنایع و معادن مجلس بررسی و ایرادات آن رفع شود. مجلسی ها امید زیادی دارند که با رفع ایرادات، شورای نگهبان مصوبه موردنظر را تایید و واردات خودرو به کشور پس از سه سال و اندی آزاد شود. با آزادسازی واردات خودرو و ورود این مصوبه به فاز اجرایی، به احتمال فراوان ریزشی سنگین در بازار خودروهای خارجی کشور رخ خواهد داد و اثرات آن، دامان خودروهای داخلی را هم خواهد گرفت.  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین