جمعه 31 فروردين 1403-10:18 شمسی /4/19/2024 10:18:32 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25709
  • زمان انتشار:شنبه 3 مهر 1400-16:25
آنها که از مصوبه خودرویی مجلس ضرر می کنند

مصوبه آزادسازی واردات خودرو که هفته گذشته از شورای نگهبان به مجلس شورای اسلامی برگشت خورد، این روزها در حال اصلاح توسط نمایندگان است و چندی دیگر به شورا ارسال می شود و طبق پیشی بینی ها، به احتمال فراوان این بار مورد تایید قرار خواهد گرفت. 
بازندگان واردات خودرو

به گزارش خبرنگار خودرونامه، با تایید مصوبه مجلس و از سرگیری واردات خودرو اما مصرف کنندگان واقعی برنده این اتفاق خواهند بود و سوداگران و آنهایی که در دوران ممنوعیت واردات، خودرو دپو کرده اند، بازنده اند. 

در نظرسنجی های انجام شده، اکثریت افکار عمومی با آزادسازی واردات خودرو موافق است، اما این ماجرا مخالفانی نیز دارد، همان ها که منفعت شان در انحصار و ادامه وضع فعلی بازار نهفته است. هرچند از خودروسازان نیز به عنوان مخالفان خاموش واردات یاد می شود (خاموش از این جهت که فعلا مخالفتی رسمی با واردات خودرو نداشته اند)، با این حال ضرر واردات خودرو در کوتاه مدت، بیشتر برای سوداگران و مالکان (معمولا نمایشگاهداران) خودروهای وارداتی است و از همین رو آنها را می توان مخالفان درجه یک مصوبه مجلس دانست.

این دو گروه در واقع بازندگان ازسرگیری واردات خودرو به شمار می روند، زیرا اگر مصوبه مجلس به تایید شورای نگهبان برسد و وارد فاز اجرایی شود، ریزشی سنگین دامان منحنی قیمت را در بازار خودروهای خارجی کشور خواهد گرفت. آنها برندگان دیروز ممنوعیت واردات خودرو هستند و بازندگان فردا (اگر البته مصوبه آزادسازی واردات خودرو در نهایت تایید و به مرحله اجرا برسد).

سوداگران و مالکان (نه مصرف کنندگان واقعی) خودروهای خارجی، در این بیش از سه سال ممنوعیت واردات، با صعود شدید ارزش دارایی و سرمایه شان مواجه شدند، زیرا از یک سو به دلیل عدم ورود خودرو به بازار، عرضه کم شد و قیمت بالا رفت  از سوی دیگر، رشد قیمت ارز نیز بر گرانی ها دامن زد. در واقع انفجار قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور مولود ممنوعیت واردات و گستاخی ارز بود. از این فضای ملتهب، سوداگران نیز نهایت استفاده را بردند و جیب شان پر شد از سود هنگفتی که از دل ممنوعیت واردات خودرو و رشد قیمت ارز بیرون زد.

 حالا اگر شورای نگهبان مهر تایید بر اصلاحیه مصوبه واردات خودرو (که چندی دیگر از سوی مجلس شورای اسلامی به این شورا ارسال خواهد شد) بزند، یکی از دو عامل اساسی انفجار قیمت در بازار خودروهای خارجی کشور بی اثر می شود و آن طور که کارشناسان می گویند، این اتفاق افت حداقل 50 درصدی قیمت را در بازار رقم خواهد زد. بازندگان این اتفاق بدون شک سوداگران و مالکان (نه مصرف کنندگان واقعی) خودروهای وارداتی خواهند بود، زیرا ارزش خودروهایی که دپو کرده اند حسابی افت خواهد کرد. با این شرایط طبیعی است که آنها مخالف ازسرگیری واردات خودرو باشند، زیرا انحصار و تجارتی که در این بیش از سه سال ممنوعیت واردات به راه انداخته اند، رو به زوال خواهد رفت.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین