جمعه 10 فروردين 1403-3:23 شمسی /3/29/2024 3:23:14 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25612
  • زمان انتشار:سه شنبه 23 شهريور 1400-19:26
وزیر صمت:یک خودرو اقتصادی تولید می شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت که تا به امروز دو وعده بزرگ تیراژ سه میلیونی و صادرات یک میلیونی خودرو را داده، حالا صحبت از تولید محصولی ارزان قیمت نیز به میان آورده است. رضا فاطمی امین گفته که تولید یک خودروی اقتصادی و به صرفه در نظر گرفته شده است، اما این پروژه ای نیست که امسال محقق شود.
رویای سوم صمت

به گزارش خبرنگار خودرونامه، وی توضیحی درباره اینکه خودرو موردنظر در چه محدوده قیمتی تولید خواهد شد و داخلی است یا مونتاژی، نداده است. این در حالی است که وقتی صحبت از خودرو ارزان می شود، ذهن افکار عمومی به سمت قیمت هایی بسیار پایین می رود. مثلا ممکن است در ذهن خیلی ها خودرو ارزان محصولی با قیمتی حول و حوش 50 تا 60 میلیون تومان باشد و برخی نیز کلا خودرو زیر 100 میلیون تومان را ارزان تلقی کنند. در حال حاضر کف قیمت خودروهای داخلی بالای 100 میلیون تومان است و تازه خودروسازان مدعی اند با همین قیمت ها نیز زیان می دهند. بنابراین اگر قرار است از دل پروژه خودرو اقتصادی وزارت صمت، محصولی حول و حوش 100 میلیون تومان و در سطح کیفی محصولات فعلی در بیاید، به نظر کاری بیهوده است، زیرا همین حالا چنین خودروهایی تولید می شود و از طرفی احتمالا زیان ده خواهد بود.

از آن سو اگر بناست با حداقل سطح کیفی موجود در خودروسازی کشور، محصولی جدید و ارزان تر از محصولات فعلی تولید شود، معنایش توانایی خودروسازان در پایین آورده هزینه ها است. خب اگر چنین توانایی در صنعت خودرو کشور وجود دارد، چرا صرف کاهش هزینه خودروهای فعلی نمی شود؟ طبعا اگر قرار باشد خودرویی ارزان تر از سطح فعلی نیز تولید شود، به نظر می رسد کیفیت آن پایین تر و از سر و ته امکانش زده خواهد شد. چنین خودرویی شاید بتواند سبب دسترسی بخشی از شهروندان کم درآمد به خودرو باشد، از جنبه کیفی زیر سوال خواهد بود.

به نظر می رسد اگر قرار است خودرویی به اصطلاح اقتصادی و ارزان در کشور تولید شود، اولا این پروژه همکاری خارجی ها را می طلبد و ثانیا نیاز به فرهنگ سازی بابت قیمت دارد. در واقع بهتر است برای شهروندان جا انداخت که خودرو اقتصادی چیست و طبق مدل جهانی، با چه استاندارد و امکاناتی تولید و عرضه می شود.

  


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین