جمعه 10 فروردين 1403-17:24 شمسی /3/29/2024 5:24:13 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:25415
  • زمان انتشار:چهارشنبه 3 شهريور 1400-7:57

رضا فاطمی امین وزیر پیشنهادی صمت دیروز در حالی برای دفاع از برنامه‌های خود در مجلس شورای اسلامی حاضر شد که یکی از محورهای اصلی صحبت‌های وی، خودروسازی بود و بخشی از اظهارات نمایندگان موافق و مخالف نیز به این صنعت اختصاص یافت.
ایرادات مجلس به برنامه‌های خودرویی وزیر پیشنهادی صمت

فاطمی امین که پیش‌تر اهداف خودرویی خود را اعلام کرده بود، دیروز نیز روی محور اصلی برنامه‌های خودرویی‌اش یعنی تیراژ ۳ میلیونی تاکید و وعده تحقق این هدف را در عرض سه الی چهار سال داد. طبق برنامه فاطمی امین، قرار است تولید خودرو در کشور تا سال ۱۴۰۴ به ۳ میلیون دستگاه برسد و یک میلیون دستگاه آن نیز صادر شود.او درباره خودرو مسائل دیگری را نیز مطرح و با بیان اینکه این صنعت دغدغه همه است، گفت: در حوزه خودرو یک برنامه ۶ ماهه و یک برنامه دو ساله در نظر گرفته‌ایم که با اجرای آنها، طی۳ الی ۴ سال دیگر صنعت خودرو، افتخار ملی خواهد بود. وی تاکید کرد در حوزه خودرو مشکل فنی نداریم، بلکه عدم رقابت و تولید پایین عمده مشکلات این صنعت به شمار می‌روند. وزیر پیشنهادی صمت با تاکید دوباره بر تولید۳ میلیون خودرو در کشور، این را هم گفت که اگر بخواهیم قیمت خودرو را کاهش و کیفیت را افزایش دهیم، باید هزینه تولید را پایین بیاوریم. فاطمی امین اما از خصوصی‌سازی خودروسازان نیز گفت و تاکید کرد که دولت نباید بنگاهداری کند.او این وعده را هم داد که اگر وزیر صمت بشود، اصلا مایل به تعیین مدیران عامل خودروسازی نیست و در یک دوره گذار، آنها را به سهامداران واگذار خواهد کرد. کاهش مصرف سوخت خودرو نیز دیگر وعده وزیر پیشنهادی صمت بود که به گفته وی تا پایان امسال انجام خواهد شد.

در واکنش به دفاعیات فاطمی امین اما نمایندگان مسائلی را در تایید و رد برنامه‌های خودرویی وی عنوان کردند. محور اصلی ایرادات نمایندگان به برنامه‌های خودرویی وزیر پیشنهادی صمت، هدف‌گذاری تولید۳ میلیون دستگاهی خودرو در سال ۱۴۰۴ بود. در این مورد، اردشیر مطهری نماینده مردم گرمسار با بیان اینکه برنامه‌های فاطمی امین، انشایی است نه اجرایی، گفت: صحبت از تولید ۳ میلیون خودرو در سال و صادرات یک میلیونی نشان می‌دهد وزیر پیشنهادی صمت مساله خودروسازی را درک نکرده و این برنامه موهوم است. وی با طرح این پرسش از فاطمی امین که آیا می‌داند تولید داخلی (در صنعت خودرو) چقدر است، تاکید کرد که فاطمی امین هیچ راهکاری برای افزایش کیفیت خودروها که مطالبه شهروندان است، ارائه نداده است. نماینده گرمسار این را هم گفت که وزیر پیشنهادی صمت قیمت‌گذاری در طول زنجیره ارزش را مورد تاکید قرار داده‌ و این مساله شائبه قیمت‌گذاری دستوری را ایجاد می‌کند.

همچنین احسان ارکانی، نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس نیز با اشاره به برنامه‌های وزیر پیشنهادی صمت، این پرسش را مطرح کرد که این برنامه‌ها آیا مبتنی بر واقعیت‌ها تهیه شده یا صرفا یک ایده خام به شمار می‌روند.

اما در موافقت با برنامه‌های فاطمی‌امین خلیل بهروزی‌فر نماینده مردم فومن تاکید کرد که ساختار برنامه فاطمی امین حاکی از اشراف وی به این حوزه صنعت است و تطبیق حداکثری برنامه با اسناد بالادستی نیز به خوبی دیده می‌شود. همچنین احمد راستینه نماینده شهرکرد نیز در دفاع از وزیر پیشنهادی صمت، به سابقه او در پروژه خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: سه نقطه قوت برنامه‌های فاطمی امین را می‌توان در رعایت چارچوب و اصول برنامه‌ریزی، انطباق کامل برنامه‌ها با وظایف وزارتخانه‌ها و تفکیک اقدامات و برنامه‌ها به دو دوره کوتاه‌مدت و میان مدت مشاهده کرد.
منبع:دنیای اقتصاد


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین