پنجشنبه 9 فروردين 1403-23:26 شمسی /3/28/2024 11:26:30 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24965
  • زمان انتشار:پنجشنبه 17 تير 1400-17:58
رییس انجمن صنایع همگن قطعه سازی

در حالی که تا به امروز چند تفاهم نامه بین خودروسازان و نهادهای نظامی برای داخلی سازی قطعات امضا شده، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی می گوید صنعت قطعه نیازی به کمک نظامیان ندارد. محمدرضا نجفی منش معتقد است اگر پول قطعه سازان سر وقت پرداخت شود و دولت نیز در قیمت گذاری (چه ارز و چه خودرو) دخالت نکند، شرکت های قطعه ساز بدون کمک نظامیان نیز می توانند اقدام به داخلی سازی تا مرز 90 درصد کنند.  
قطعه سازی نیازی به نظامیان ندارد

اخیرا خطاب به نهادهای نظامی اعلام کردید که بهتر است به قطعه سازی ورود نکنند. چرا مخالف ورود نظامیان به صنعت قطعه هستید؟

چون هر کس باید کار خودش را انجام بدهد. منی که قطعه سازم باید قطعه بسازم و دلیل و توجیهی ندارد که مثلا به سراغ ساخت واکسن کرونا بروم. نهادهای نظامی نیز باید مسوولی اصلی خود را انجام دهند و کار قطعه سازی را به ما بسپارند، چون وظیفه و تخصص مان است. 

اما نهادهای نظامی می گویند قصد کمک به صنعت خودرو را دارند و نمی خواهند رقیب قطعه سازان شوند.

حرف ما این است که اگر قرار شد قطعه ای ساخت داخل بشود و ما نتوانستیم، خب بسم اله، نهادهای نظامی بیایند و بسازند. ولی وقتی ما توانایی ساخت داریم، دیگر نیازی به ورود نهادهای نظامی نیست. اگر فردا روزی اتفاقی مانند جنگ رخ بدهد، آنها باید ول کنند و به دنبال وظیفه اصلی شان که دفاع از کشور است بروند و ما هم باید کار خودمان را انجام دهیم. البته در دوران جنگ 8 ساله با عراق، ما به نظامی ها کمک کردیم و حتی خمپاره ساختیم، اما الان اوضاع فرق می کند و صنعت قطعه نیازی به کمک نهادهای نظامی ندارد. الان از یک سو قیمت گذاری دستوری اجرا می شود و از سوی دیگر نیز پول ما را نمی دهند و انتظار دارند خودروسازی و قطعه سازی رشد کند و بعد می گویند ما نگران رقابت با نهادهای نظامی هستیم.

یعنی نگران این نیستید که نظامی ها به رقیب قطعه سازان تبدیل شوند؟

مسئله ما اصلا رقابت نیست، حرف مان این است که خودمان می توانیم داخلی سازی کنیم، منتها به شرط آنکه شرایط لازم فراهم باشد. اگر پول مان را سر وقت بدهند، می توانیم قطعات زیادی را داخلی سازی کنیم و همه را هم حریف خواهیم بود. اتفاقا هزینه تولید در صنعت قطعه کمتر از نهادهای نظامی است، بنابراین قطعات ارزان تری می سازیم و اگر اجباری برای خرید قطعه از نظامیان نباشد، ما دست بالا را خواهیم داشت. با این حال ما نه تنها معتقدیم نظامیان نباید به قطعه سازی ورود کنند، بلکه تاکید داریم دولت هم باید از صنعت خودرو برود. خودروسازی را چند دهه پیش بخش خصوصی-امثال خیامی ها- در این کشور بنا گذاشتند و من همیشه به این فکر می کنم که اگر دولت این صنعت را زیر یوغ خود نمی برد، حالا اوضاع بسیار بهتری داشتیم و حتی از خودروسازی کره جنوبی هم جلوتر بودیم. به نظر من دولت باید خودروسازی هایی که مصادره شده را به ورثه مالکان قبل از انقلاب آنها بدهد و پایش را از این صنعت کنار بکشد. خودروسازی را همین دولتی بودن خراب کرد و حالا هم اگر قرار بر اصلاح آن است، نه نظامی ها باید به این صنعت ورود کنند و نه دولت در آن بماند. در نهایت اگر هم اصرار دارند نهادهای نظامی به قطعه سازی ورود کنند، آنها باید پس از انجام ماموریت شان، کار را به بخش خصوصی بسپارند. منظورم این است که اگر هم نظامیان موفق شدند قطعه ای بسازند که ما توان ساخت آن را نداریم، باید تکنولوژی آن را به بخش خصوصی بدهند و سر کار خودشان برگردند. این طور باشد، دست شان را هم می بوسیم.     

الان اوضاع کلی داخلی سازی قطعات خودرو چگونه است؟ چند درصد ساخت داخل داریم؟

چیزی حدود 60 درصد قطعات موردنیاز صنعت خودرو کشور، داخلی است که اگر نقدینگی لازم و کافی به دست مان برسد، می توانیم آن را تا 90 درصد هم برسانیم. در این صورت دیگر تحریم نیز تاثیر چندانی بر روند تولید قطعات و خودرو نخواهد داشت. طبق برنامه ریزی صورت گرفته، قرار است تا 320 میلیون یورو کاهش ارزبری از ناحیه داخلی سازی داشته باشیم که تا به امروز 119 میلیون یورو آن محقق شده است. ما در این سال ها از قطعات الکترونیک غفلت کردیم، ضمن آنکه به دلیل پایین بودن قیمت ارز و به صرفه تر بودن واردات، کسی انگیزه داخلی سازی نداشت. اما حالا شرایط فرق می کند و اگر دولت دست از سر قیمت گذاری چه ارز باشد و چه خودرو، بردارد، ساخت داخل به صرفه تر از واردات خواهد بود.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین