شنبه 1 ارديبهشت 1403-19:10 شمسی /4/20/2024 7:10:00 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24930
  • زمان انتشار:دوشنبه 14 تير 1400-17:32

بوگاتی که دو جنگ جهانی را دوام آورده، آیا می تواند از دوره گذار به خودروهای برقی هم جان سالم به در ببرد؟
بوگاتی برقی شدن را دوست ندارد

به گزارش خودرونامه،روندهای صنعت خودرو و سیاست گذاری های دولت ها به سمت گذار از خودروهای بنزینی به برقی است، یعنی قرار است موتور درون سوز، توربوشارژر و به طور کلی قوای محرکه فسیلی کنار گذاشته شود و غرش و زوزه و سر و صدای موتورهای درون سوز به خاطره بپیوندد!؟ قطعاً به این زودی اتفاق نخواهد افتاد. بوگاتی که اکنون در سبد برندهای گروه خودروسازی آلمانی فولکس واگن به حساب می آید، از سال 1909 تا به حال به این شهرت دارد که خودروهای قدرتمند،‌ پرشتاب و پرسرعت می سازد. درست است که گروه خودروسازی فولکس واگن در سیاست کلی خود در حال افزایش محصولات برقی است و شاید هم در آینده تصمیم داشته باشد که برند بوگاتی را در معرض فروش بگذارد، اما آیا موتور 8 لیتری تشنه ی بنزین بوگاتی در استراتژی های گذار به خودروهای برقی جایگاهی دارد؟

سدریک دیوی Cedric Davy‌ مدیر ارشد عملیاتی بوگاتی در آمریکا در مصاحبه با خبرگزاری ای بی سی گفته است: «مشتریان بوگاتی اصلاً دنبال خودروی برقی نیستند. ما با موتور 16 سیلندر نفس می کشیم و زندگی می کنیم. خیلی از مشتریان ما می گویند این آخرین فرصتی است که یک خودروی W16 داشته باشم و اصلاً معلوم نیست که بعد چه اتفاقی می افتد.» در ماه ژوئن امسال بوگاتی شیرون سوپراسپورت 3.9 میلیون دلاری خود را به رخ کشید که آخرین مدل از خانواده شیرون است. شیرون اسپورت با موتور 12 سیلندر با گنجایش موتور 8 لیتری میتواند توان 1,577 اسب بخار ایجاد کند و به سرعت حداکثر 273 مایل در ساعت [436 کیلومتر در ساعت] برسد.

سال گذشته بوگاتی از شیرون پُر اسپورت رونمایی کرد، خودرویی که توان آن 1,479 اسب بخار بود. بوگاتی فقط 30 عدد سوپراسپورت Super Sports و 60 عدد پُر اسپورت Pur Sport تولید کرد. بوچ لایتزنگر از کهنه کاران تست خودرو در مصاحبه با ای بی سی نیوز می گوید: «پُر اسپورت راکت روی چهار چرخ نیست. قرار است که به خیابان ها بیاید و کار واقعی انجام دهد. من آنقدر می توانم از خوبی های آن صحبت کنم که کبود شوم و این که رانندگی با آن چه قدر آسان است؛ ولی کسی باور نمی کند،‌ نباید هم باور کند.»

اولین خودرویی که به سرعت 300 مایل در ساعت [480 کیلومتر در ساعت] رسید و از آن گذشت، شیرون سوپراسپورت بود که در سال 2019 راننده ای به نام اندی والاس در مسابقات لومان به این رکورد رسید. با این که دنیا با شیوع جهانی کرونا رو به رو شد، بوگاتی در اولین فصل سال 2021 بالاترین رکورد فروش خود را به جا گذاشت و مدل Pur Sport‌ بیشترین نقش را در این رونق داشت.جیسن کامیسا از خودرونویسان معرف می نویسد: شیرون اگر به موتور الکتریکی و قوای محرکه هیبریدی مجهز شود، از این که هست پرهیبت تر و باشکوه تر می شود. او می گوید: «شیرون فرصت هایی را هم از دست داده است.

اگر بوگاتی کمی به جلوتر نگاه می کرد، برقی سازی خودرو گاهی به معنی بیشتر شدن شتاب خودرو هم هست. به دلیل قانون گذاری ها و سیاست گذاری ها، موتورهای بنزینی رو انقراض هستند و به نفع بوگاتی است که برقی شود.» مامیسا می گوید: تسلای مدل اس با قیمت 130 هزار دلار به شتاب صفر تا 100 کمتر از دو ثانیه [رسیده است، و این نشان می دهد بوگاتی باید به مسیر بازگردد؛ می توان روی شتاب و قدرت و سرعت تأکید داشت، بدون آن که روی بنزینی ماندن قوای محرکه پافشاری کرد.رین میناف متخصص قوای محرکه در بونهمامس در نیویورک نیز می گوید هر صنعتی «لحظه ی وحشت» دارد؛ خودروسازی مثل بوگاتی اصلاً قرار نیست به مردم با ثروت عادی خودرو بفروشد و حتی قرار نیست تعداد زیادی خودرو بفروشد. میناف می گوید: «انگیزه های بوگاتی با فورد فرق دارد، حتی با مرسدس بنز و رولز رویس هم متفاوت است. هیچکس بوگاتی را به خاطر مقرون به صرفه بودن و پایین بودن مصرف سوخت نمی خرد. اصلاً به بوگاتی به عنوان وسیله نقلیه نگاه نمی شود. بی تردید هواداران محیط زیست مشتری بوگاتی نیستند.» روی کارول سردبیر جالوپنیک نیز می گوید شک دارد که بوگاتی خود را با سیاست های دولت ها (مبنی بر برقی شدن قوای محرکه) وفق دهد.

منبع:سایپانیوز

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین