پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403-1:30 شمسی /4/25/2024 1:30:00 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24889
  • زمان انتشار:جمعه 11 تير 1400-13:18
نام این شهر را به خاطر بسپارید

سرانجام دوران گذار از بنزینی به برقی سپری خواهد شد، و در این مسابقه، چین زودتر از بقیه از خط پایان عبور می کند.
پایتخت جدید خودروهای برقی

به گزارش خودرونامه، فقط دو عامل اصلی دیگر باقی مانده است که این دوران گذار با موفقیت سپری شود. افزایش پیمایش به ازای هر بار شارژ را فراموش کنید، حتی الان موضوع این نیست که خودروهای برقی در حال حاضر جزو گزینه های سطح بالا در بازار خودرو هستند. موفقیت دوران گذار بنزینی به برقی بستگی زیادی به دو عامل زیرساخت با پراکندگی مناسب جایگاه های شارژ و پایین آمدن قیمت ارزان ترین خودرو بازار است. شهر لیوژو در چین Liuzhou خود را برای رفع این دو مانع بزرگ آماده کرده است.

لیوژو، شهری در جنوب چین در ناحیه گوانگشی Guangxi است، جایی که خانه اصلی بخش اعظم تولید خودروهای برقی به حساب می آید. بلومبرگ شهر لیوژو را پایتخت خودروهای برقی چین نامگذاری کرده است. حتی آمریکا هم آمادگی آن را ندارد که این عنوان را از چنگ چینی ها بیرون بیاورد، چون نیاز به همکاری تنگاتنگ بین خودروسازان و متولیان حکومتی دارد. خودروسازان در پایتخت خودروهای برقی، ارزان ترین خودروی ممکن را عرضه و حکومت هم زیرساخت های شارژ را با پراکندگی مناسب در این شهر ایجاد کرده است. وقتی این دو عامل به خوبی پاسخ بگیرند، استقبال مردم به شکل آبشاری و با سرعت بسیار زیاد اتفاق می افتد و هدف اصلی که کاهش آلودگی در شهرهای بزرگ است محقق خواهد شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط مرکز فناوری اطلاعات WAYS که در شهر گوانگژو مستقر است، تقریباً 30 درصد از خودروهایی که در سال 2020 در شهر لیوژو به فروش رسیده، برقی بوده است؛ یعنی 5 برابر متوسط فروش در چین. با توجه به این که حتی شهرهای کوچک چین در مقایسه با شهرهای دیگر دنیا ابرشهر به حساب می آیند، لیوژو به راحتی با 4 میلیون جمعیت می تواند به پایتخت خودروهای برقی دنیا تبدیل شود. از لحاظ جهانی، تنها رقیب واقعی لیوژو، شهر اُسلو در نروژ است که میزان نفوذ خودروهای برقی در آن در دنیا بی نظیر است. نکته قابل توجه دیگر در مورد لیوژو، پاکیزگی هوا و آب این شهر است که در خود کشور چین هم کم نظیر است. به گزارش بلومبرگ در این شهر 4 میلیون نفری بیش از 30 هزار جایگاه شارژ باتری خودرو ایجاد شده است. این جایگاه های شارژ برای خودروهای برقی کوچک و ارزان مثل ولیوگ مینی برقی و بائوجون ایی100 بسیار مناسب است. با این که پیمایش این دو خودروی برقی کوچک به ازای هر بار شارژ خیلی هم تحسین برانگیز نیست اما با توجه به نیاز واقعی مردم، این دو خودروی شهری به خوبی پاسخگو هستند.

در حالی که ایالات متحده و بسیاری از کشورهای دیگر در دنیا به دنبال راه حل هایی نظیر افزایش پیمایش به ازای هر بار شارژ هستند، چینی ها به مطالعه عادت ها و روش های معمولی زندگی مردم پرداخته اند و متوجه شده اند که در مصرف محلی، نیاز به حل مسئله پیمایش بیشتر به ازای هر بار شارژ ندارند. در واقع الگوی مصرف مردم در شهرهای بزرگ، مسیرهای کوتاه روزمره است و قرار نیست با این خودروها به مسافرت های طولانی بروند. بائوجون ایی100 که فقط دو صندلی دارد، به راحتی در طول روز تا 30 کیلومتر را بدون هیچ دغدغه ای طی می کند. اندازه این خودرو نصف تسلای مدلX است و از لحاظ ظاهری هم به خودروهای اسمارت شباهت دارد. از همه مهمتر این که قیمت این خودروهای شهری کوچک که خیلی هم کارراه انداز است فقط پنج هزار دلار است. بیل روسو Bill Russo مدیر عامل شرکت مشاوره ای اتومبیلیتی Automobility Ltd.  می گوید «این خودروهای کوچک به قدری کاربردی هستند که حتی جایگزین دوچرخه،‌ موتورسیکلت و اسکوتر شده اند. شهرهای کوچکتر در چین در مقایسه با ابرشهرها، از سامانه های حمل و نقل عمومی کمتری برخوردارند و به همین دلیل داشتن یک خودروی کوچک ارزان، راه حل و گزینه بسیار مناسبی است و تحرک مردم در داخل شهر را تسهیل می کند». روسو می گوید: «راه موفقیت خودروهای برقی، ارائه ارزان ترین و کوچکترین خودروهای شهری است که برای نیازهای روزمره و مسیرهای کوتاه مردم مناسب هستند. هرچه این خودروها ارزان تر باشد، هزینه های نگهداری و بیمه آن هم مقرون به صرفه تر خواهد بود.»

منبع:سایپانیوز


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین