جمعه 31 فروردين 1403-14:34 شمسی /4/19/2024 2:34:47 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24819
  • زمان انتشار:يکشنبه 6 تير 1400-12:5
خودرونامه دو حادثه مرگبار هفته گذشته را بررسی کرد

خودرونامه: باز حوادث جاده‌ای و باز هم داغی دیگر بر دل خانواده‌های ایرانی. عصر چهارشنبه گذشته و صبح روز بعد از آن، در دو حادثه نسبتاً مشابه که دلیل هر دو، نقص فنی در سیستم ترمز اعلام شده، هفت جوان جان باختند تا خانواده‌هایشان عمری عزادار شوند. 
مرگ اتوبوسی

در حادثه نخست، دو خبرنگار حوزه محیط زیست جان خود را از دست دادند و دومی نیز دفتر زندگی پنج سرباز معلم را بست. تقویم حواث جاده‌ای ایران را که مرور کنیم، متوجه خواهیم شد از این دست حوادث که نقص فنی در خودروها به دلیل فرسودگی عامل اصلی بوده، کم رخ نداده است. همین دو سال و نیم پیش بود که اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات تهران ترمز برید و جان ۱۰ نفر را گرفت.

تصادفات جاده‌ای همواره در این سال‌ها نقش ویژه‌ای در مرگ ایرانی‌ها داشته‌اند و هرچند معمولاً خطای انسانی دلیل نخست حوادث بوده، اما فرسودگی خودروها نیز در زمره عوامل اثرگذار قرار داشته و به تشدید تلفات مالی و جانی منجر شده است. این فرسودگی فقط شامل ناوگان حمل و نقل عمومی نیست و خودروهای حمل و نقل باری را نیز شامل می‌شود، با این حال ازآنجاکه امثال اتوبوس و مینی بوس مسافران زیادی را جا به جا می‌کنند، فرسودگی آنها خطرات بیشتری دارد. مرور تیراژ اتوبوس در دو ماه امسال به وضوح نشان دهنده وضع ناخوشایند تولید این مدل خودرو در کشور است.

در این مدت تنها ۱۱۰ دستگاه اتوبوس تولید شده، آن هم در حالی که هزاران اتوبوس فرسوده در جاده‌ها و خیابان‌های کشور تردد می‌کنند.

از طرفی، واردات نیز انجام نمی‌شود. تازه اگر اتوبوسی هم باشد، به دلیل رشد شدید قیمت، توان تعویض آن برای خیلی‌ها وجود ندارد و مشکلات اقتصادی هم سبب شده بیش از آنچه باید، از اتوبوس‌ها کار کشیده شود.

در کنار مسئله ایمنی، خودروهای فرسوده به خصوص سنگین‌ها نقش مهمی در آلودگی هوا دارند، ضمن آنکه چندین برابر یک خودرو غیر فرسوده سوخت مصرف می‌کنند. بنابراین اسقاط و جایگزینی خودروهای فرسوده سنگین به خصوص اتوبوس‌ها از هر نظر واجب است و از همین رو بهتر است دولت جدید که چند هفته دیگر کار خود را آغاز می‌کند، آن را در اولویت قرار دهد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین