سه شنبه 29 اسفند 1402-8:53 شمسی /3/19/2024 8:53:02 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24747
  • زمان انتشار:شنبه 29 خرداد 1400-7:52

از زمان تبلیغات نامزدها برای دوره سیزدهم انتخابات ریاست جمهوری هیچ کاندیدایی برنامه دقیقی از طرح‌های خود برای آینده صنعت خودرو ارائه نکرد. در این رابطه گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر احتمال استفاده از ظرفیت نیروهای نظامی در صنعت خودرو مطرح شده است.
آیا نظامی‌ها به خودروسازی ورود می‌کنند؟

به گزارش خودرونامه، محمدرضا نجفی‌منش، عضو اتاق بازرگانی تهران از جمله دست‌اندرکاران زنجیره خودروسازی است که این گمانه را بیش از دیگران مطرح کرده است؛ وی می‌گوید در حال حاضر نیازی به استفاده از ظرفیت‌ این نیروها وجود ندارد و در صورت میدان دادن به بخش خصوصی واقعی می‌توان انتظار داشت که لااقل بخشی از مشکلات کشور در این حوزه برطرف شود. به گفته او در بخش بزرگی از جغرافیای جهان، صنایع نظامی در حوزه مربوط به این بخش فعال هستند و نمونه‌ای سراغ نداریم که به صنعت خودرو ورود پیدا کرده باشند.

با این حال در ایران هر اقدام متمایزی دور از ذهن نیست، اما توصیه معمول این است که هر بخش به فعالیت و رسیدگی به امور مربوط به خود مشغول باشد و در خودرو‌سازی نیز اجازه داده شود تا بخش‌خصوصی توان رقابت‌پذیری و تولید خود را حفظ کند و ارتقا دهد.

عضو هیات‌مدیره انجمن قطعه‌سازان در گفت‌وگو با اتاق بازرگانی تهران با این یادآوری که اگر در مسیر فعالیت بخش‌خصوصی در صنعت خودرو سنگ‌اندازی نشود و موانع پیش‌روی واحدهای تولیدی برداشته شود، به طور قطع خودروسازی در کشور توسعه پیدا خواهد کرد، افزود: این در حالی است که سازندگان قطعات مربوط به خودرو، به‌رغم تولید باکیفیت و به‌موقع، به‌سختی و در مدت زمان طولانی پول فروش قطعات خود را دریافت می‌کنند و کمبود نقدینگی به یکی از چالش‌های اصلی این بخش تبدیل شده‌ است.

نجفی‌منش با تاکید دوباره بر اینکه ورود بخش نظامی و فناوری‌های این حوزه به خودروسازی کشور، راه‌گشا برای ارتقای این صنعت نیست، گفت: در قانون نیز به صراحت تصریح شده که اولویت فعالیت در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی با بخش‌خصوصی است؛ بنابراین اگر بخش‌خصوصی قادر به فعالیت در این عرصه‌ها نبود، سایر بخش‌ها می‌توانند قدم جلو بگذارند، اما در حال حاضر توانمندی و ظرفیت بخش‌خصوصی برای ادامه حضور و فعالیت در اقتصاد کشور از جمله صنعت خودرو، تحلیل نرفته و اگر مانع‌تراشی‌ها برداشته شود، ‌شرکت‌ها و بنگاه‌های این بخش همچنان آماده فعالیت هستند.

منبع: ایسنا


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین