سه شنبه 29 اسفند 1402-11:7 شمسی /3/19/2024 11:07:20 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24736
  • زمان انتشار:چهارشنبه 26 خرداد 1400-11:46

در همه صنایع تولیدی همواره استانداردهایی وجود دارد که مهندسی کیفیت با استفاده از آنها کیفی سازی محصولات را کنترل می کند و شرکت ها، سازمان ها و نهادهایی هستند که در نهایت کیفیت محصولات را با استانداردهای خود مورد ارزیابی قرار می دهد
کیفیت شاهین فقط آماری نیست/ رضایت شاهین سواران سرمایه سایپا

به گزارش خودرونامه به نقل از عصر خدمات، صنعت خودرو به دلیل ماهیتی که در ارتباط با مصرف کنندکان دارد، از جمله مهمترین حوزه هایی است که مبحث کیفیت را دنبال می کند. به همین دلیل محصولات خودروسازان همیشه مورد نظارت نهادهای مختلفی از جمله سازمان استاندارد و شرکت بازرسی کیفیت و استانداردهای ایران (ISQI) قرار دارد.

به طور مثال اغلب خودروهای تولید شده در کشور، همواره با برنامه منظم و به صورت نمونه گیری تصادفی (random sampling) توسط ISQI مورد ارزیابی کیفی قرار می گیرند. این ارزیابی ها با استفاده از متدهای روز و روش های کیفی سنجی خودروسازان معتبر جهانی انجام می شود. اما کیفیت از نظر مصرف کننده تعریفی ساده تر و قابل لمس دارد. دکتر دبلیو ادواردز دمینگ از نظریه پردازان مدیریت نوین و مشاور کیفیت در برندهای بزرگ جهان در این زمینه می گوید: “مشتری مهم‌ترین عنصر خط تولید است. کیفیت باید در جهت نیازهای بالقوه و بالفعل مشتری باشد.کیفیت محصول با آنچه مشتری می‌خواهد و به آن می‌پردازد تعریف می‌شود. اگر بخواهیم مقوله کیفیت در صنعت خودرو ایران بررسی کنیم، می توان خودروی شاهین سدان سایپا را به عنوان نمونه ای تطبیقی با نظریه کیفی دکتر دمینگ نام برد. زیرا این خودرو توانسته از زمان ورود به بازار، رضایت مشتریان را به خود جلب کند و نیازهای مشتریان را پاسخ دهد.

اما این رضایت مندی چگونه حاصل شده است؟ در پاسخ به این سوال باید نگاهی به فرآیند پیش تولید تجاری خودروی شاهین داشته باشیم. فرآیندی که در آن تست های عملکرد (performance)، اطمینان (Reliability)، دوام (Durability)، قابلیت تعمیر (Serviceability) و به طور خاص ایمنی (Safety) همگی با وسواس و دقت فراوان با موفقیت پشت سر گذاشته شده اند. طوری که طبق شنیده ها حتی این خودروساز بعضی از تست های میدانی را تا فراتر از استانداردهای آن تست ادامه داده است.

دقت در کل پروژه شاهین تا آنجا پیش رفته است که سایپا برای اولین بار در تاریخ صنعت خودرو کشور تست های ایربگ یک محصول داخلی (شاهین) را منتشر کرد. تست هایی که مربوط به مدار و ماژول کیسه هوا در بخش یونیت های این سیستم بود و یکی از اصلی ترین تست ها برای کسب مجوز E-Mark و ECE اروپاست. ضمنا در بخش دیگر تست های کیسه هوا، کیسه‌های هوای SRS و SRP میزان باز شدن، جهت باز شدن، انحراف از مسیر ضربه، محل برخورد با سرنشین و سطح تاثیرگذاری آنها نیز بررسی می شود که شاهین توانسته در این آزمون هم به موفقیت برسد.

از جمله تست های دیگری که سایپا در مراکز اروپایی روی سدان شاهین انجام داده است، Side Impact Test نام دارد. این تست سلامت راننده را در برخورد یک جسم ۹۵۰ کیلوگرمی با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت با زاویه ۹۰ درجه و به خودروی ثابت بررسی می کند. تستی سخت که کیفیت طراحی نقاط شکست و استراکچر ایمنی خودرو در آن به چالش کشیده می شود. جالب آن که شاهین توانسته این تست را هم با موفقیت پشت سر بگذارد و استاندارد ECE R۹۵ را نیز دریافت کند.

گارانتی ۶۰ هزار کیلومتری یا ۳ ساله شاهین به عنوان خودرویی با برند ایرانی، ضمانتی بر کیفیت محصول نهایی است. زیرا هیچ یک از تولیدات داخلی تا قبل از خودروی شاهین چنین گارانتی را تجربه نکرده اند. این مرتبه از کیفیت محصول و البته در پی آن رضایت مشتریانی که این خودرو را خریداری کرده اند در شرایطی حاصل شده است که صنعت خودرو سخت ترین دوران خود را پشت سر می گذارد.

نباید فراموش کرد در زمانی که تحریم ها باعث شد همکاران خارجی صنعت خودرو به قراردادها و پشتیبانی های فنی خود پایان دهند، این تلاش و خودباوری خودروسازان و زنجیره تامین داخلی بود که خودروی با استانداردهای شاهین از دل آن برآمد تا شاهین به عنوان نمادی از خودباوری در صنعت خودرو ایران شناخته می شود. امروز رضایت مشتریان از این خودرو، بزرگ ترین سرمایه سایپا به حساب می آید و مگاپلتفرم این خودرو می رود تا در آینده در مسیر تولید محصولاتی جدید با برند ایرانی قرار گیرد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین