سه شنبه 29 اسفند 1402-8:47 شمسی /3/19/2024 8:47:21 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24712
  • زمان انتشار:يکشنبه 23 خرداد 1400-19:40
خودرونامه برنامه ابراهیم رئیسی را در حوزه خودرو بررسی کرد

خودرونامه: در دومین قسمت از بررسی نظرات و برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره صنعت و بازار خودرو، به سراغ سید ابراهیم رئیسی رفته‌ایم. 
تولید موشکی خودرو

کلیدواژه اظهارات خودرویی رئیسی را مواردی مانند انحصارزدایی، قیمت گذاری، تولید، کیفیت و البته استفاده از فناوری صنایع دفاعی در خودروسازی، تشکیل می‌دهند. در برنامه‌های رئیسی، تولید دو میلیون دستگاهی خودرو وجود دارد، ضمن آنکه وی معتقد است خودرو باید از انحصار خارج شود. این کاندیدای ریاست جمهوری همچنین عنوان کرده که اگر کیفیت خودروهای داخلی بالا برود، دیگر نباید نگران واردات بود.

رئیسی اما این پرسش را هم مطرح کرده که چرا در صنایع دفاعی می‌توانیم موشک بسازیم اما توان تولید خودروی با کیفیت را نداریم. وی در نهایت بر سرریز فناروی صنایع دفاعی در خودروسازی نیز تاکید کرده است.
این بخش از اظهارات رئیسی به نوعی نشان می‌دهد وی چندان اعتقادی به استفاده از فناوری خارجی در خودروسازی ندارد و بیشتر معتقد به بهره گیری از فناوری داخلی است. بحثی که رئیسی درباره مقایسه موشک سازی و خودروسازی مطرح کرده، سال‌هاست عنوان می‌شود. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و فعالان خودرو معتقدند مقایسه این دو با یکدیگر صحیح نیست. به گفته آنها، شرایط در صنایع دفاعی و موشکی با آنچه در خودروسازی وجود دارد، قابل مقایسه نیست و نمی‌توان گفت اگر موشک‌های خوبی می‌سازیم، پس حتماً باید خودروساز خوبی هم باشیم.
نکته دیگر در مورد برنامه‌های خودرویی رئیسی، تیراژ دو میلیون دستگاهی است. خودروسازی ایران هرچند ظرفیت این تیراژ را دارد، اما اولاً نیاز واقعی بازار داخل، دو میلیون دستگاه نیست و ثانیاً با توجه به تحریم، امکان رسیدن به این تیراژ (حداقل به این زودی‌ها) وجود ندارد.

بنابراین اگر قرار است تولید خودرو به دو میلیون دستگاه در سال برسد، ابتدا باید از تحریم عبور کرد و سپس قدرت خرید شهروندان را بالا برد، ضمن آنکه بازارهای صادراتی قوی نیز ایجاد کرد. اینکه در حال حاضر میلیون‌ها تقاضا برای خودروهای داخلی به ثبت می‌رسد، واقعی نیست و اکثر قریب به اتفاق آن را تقاضای کاذب (به دلیل رانت ناشی از اختلاف قیمت کارخانه و بازار) تشکیل می‌دهد. بنابراین این موضوع نمی‌تواند مبنای صحیحی برای افزایش تیراژ تا دو میلیون دستگاه در سال باشد. با اصلاح سیستم قیمت گذاری و لغو مدل دستوری، این تقاضای عظیم فروکش خواهد کرد و در آن صورت، بازار خودرو داخل با سالی یک میلیون و اندی محصول نیز مدیریت خواهد شد. هرچند رئیسی به صورت مستقیم به اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو اشاره نکرده، اما در اظهاراتش گفته که با مدل فعلی، نه تولیدکننده راضی است و نه مصرف کننده. این اظهارنظر می‌تواند به معنای نظر مثبت وی روی تغییر شیوه قیمت گذاری و کنار گذاشتن تعیین قیمت دستوری باشد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین