سه شنبه 29 اسفند 1402-8:2 شمسی /3/19/2024 8:02:31 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24708
  • زمان انتشار:يکشنبه 23 خرداد 1400-11:59
معاون تحقیقات و مهندسی شرکت صنعتی نیرومحرکه ایران خودرو تاکید کرد

معاون تحقیقات و مهندسی شرکت نیرومحرکه ایران‌خودرو گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده از سوی موسسه IHS به عنوان یکی از معتبرترین موسسات تحقیقات فناورانه خودرو، به‌کارگیری گیربکس‌های دوکلاچه (DCT) در خودروهای تولید اروپا رو به افزایش بوده و شرکت ایران خودرو نیز براساس توانمندی های فنی خود توسعه این تکنولوژی و به‌کارگیری آن در برخی محصولات خود را دستور کار قرار داده است.
افزایش بهره‌وری خودرو و کاهش مصرف سوخت با گیربکس‌های دوکلاچه

به گزارش خودرونامه، محمدرضا یوسفی با اشاره به طرح برخی دیدگاه‌های غیر کارشناسی در خصوص استفاده از گیربکس‌های دوکلاچه (DCT)، یادآور شد: استفاده از این تکنولوژی، به سبب قیمت ارزان آن نیست، بلکه در افزایش بهره‌وری خودرو و کاهش مصرف سوخت در محصولات تولیدی موثر است.
وی تاکید کرد: فناوری موجود در تولید گیربکس‌های دوکلاچه (DCT) ضمن کاهش مصرف سوخت و به تبع آن کاهش آلاینده های زیست محیطی نسبت به نمونه‌های اتوماتیک AT، شرایط را برای رفع موانع و محدودیت‌های قانونی انتشار آلاینده ها فرآهم می کند.
معاون تحقیقات و مهندسی شرکت صنعتی نیرومحرکه ادامه داد: در گیربکس های اتوماتیک AT در حالت توقف خودرو با ترمز، تورک کانورتر (مبدل گشتاور) همیشه در مدار و درحال مصرف انرژی است، این در حالی است که در گیربکس‌های دوکلاچه (DCT)، کلاچ در حالت خلاص قرار می گیرد.
یوسفی در خصوص طرح موضوعاتی مانند خراب شدن قطعه و یا نوع تعمیر آن در این نوع گیربکس توضیح داد: امکان تعمیرات در گیربکسDCT، به سبب تشابه آن با گیربکس دستی، بهتر فرآهم می شود به وی‍ژه اگر دانش فنی بومی سازی شده و تولید آن در داخل کشور انجام گیرد.
وی تصریح کرد: در گیربکس های AT به دلیل اتصال دایمی پمپ و مبدل گشتاور به موتور بخشی از توان موتور مصرف می شود ولی در گیربکس DCT ایران خودرو، موتور پمپ هیدرولیکی این کار را انجام می دهد و تنها در زمان تعویص دنده مورد استفاده قرار می گیرد و انرژی کمتری مصرف می شود.
یوسفی در خصوص تمهیدات دیده شده برای رفع مشکل افزایش دما در ترافیک و شیب در گیربکس (DCT)، توضیح داد: در این تکنولوژی کلاچ تر با سامانه کمکی حرکت در سربالایی (HSA) طراحی شده که در شرایط ترافیکی بر روی شیب سیستم ترمز به صورت اتوماتیک، خودرو را در شیب ثابت نگه می دارد و مانع از عقب رفتن خودرو می شود و در نتیجه هیچ فشاری به کلاچ وارد نمی شود. البته برای سیستم کلاچ تر و گیربکس سیستم خنک‌کاری نیز دیده شده است که سبب افزایش عمر کلاچ خواهد شد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین