سه شنبه 29 اسفند 1402-8:3 شمسی /3/19/2024 8:03:49 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24704
  • زمان انتشار:شنبه 22 خرداد 1400-18:9
خودرونامه برنامه سعید جلیلی درباره «خودرو» را بررسی کرد

خودرونامه: پایگاه خبری خودرونامه شماره‌های این هفته خود را به بررسی نظرات و برنامه‌های کاندیداهای ریاست جمهوری درباره صنعت و بازار خودرو اختصاص داده و به ترتیب حروف الفبا، آن‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. 
فرجام واردات خودرو بدون برجام

در قسمت نخست این سلسله گزارش، نظر و برنامه‌های سعید جلیلی را درباره موضوع خودرو بررسی می‌کنیم. جلیلی معتقد است حمایت دولت از خودروسازی باید مشروط و محدود باشد تا کیفیت آسیب نبیند. به گفته وی، "نمی‌شود گفت چون می‌خواهیم از تولید داخل حمایت کنیم، پس تعرفه را بالا می‌بریم و یا واردات را ممنوع می‌کنیم تا کسی نتواند خودرو وارد کند؛ این حرف در کلیت درست است، اما تا وقتی منجر به کاهش کیفیت و افزایش قیمت نشود. بنابراین دولت باید برای هر دو بخش (واردات و تولید) برنامه داشته باشد". جلیلی اما از تهیه سند بالادستی خودرو نیز خبر داده و از لزوم تدوین سندی جامع و راهبردی برای این صنعت صحبت به میان آورده است. وی همچنین معتقد است خودروسازان بزرگ کشور (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو) نباید مراکز تحقیق و توسعه جداگانه داشته باشند.
اظهارات جلیلی نشان می‌دهد وی موافق انحصار در بازار خودرو نیست و آزادسازی واردات و حتی کاهش تعرفه در برنامه‌های وی جای دارند. در حال حاضر سه سالی می‌شود که واردات خودرو ممنوع شده و بعید به نظر می‌رسد در دولت فعلی این ممنوعیت برداشته شود. دولت پس از خروج آمریکا از برجام، چون می‌دانست کشور با مشکلات ارزی مواجه خواهد شد، در راستای مدیریت منابع ارزی، واردات بسیاری از کالاها را ممنوع کرد و خودرو نیز جزو آنها بود. با ممنوعیت واردات، کسب و کار بسیاری از شرکت‌های واردکننده خودرو تعطیل و افراد زیادی بیکار شدند. در کنار این اتفاقات، قیمت خودروهای وارداتی نیز به شدت رشد کرد. در این سه سال، تلاش‌های زیادی برای لغو ممنوعیت واردات انجام شد، اما دولت زیر بار نرفت تا آزادسازی واردات خودرو به دولت بعد منتقل شود.
اما آیا جلیلی در صورت برنده شدن در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، می‌تواند قفل واردات خودرو را بشکند؟ به نظر می‌رسد این موضوع بستگی زیادی به بود و نبود تحریم دارد. اگر قرار بر ادامه تحریم باشد، بعید به نظر می‌رسد فرصت آزادسازی واردات خودرو فراهم بیاید، زیرا کشور همچنان با مشکل تأمین ارز مواجه بوده و خودرو جزو اولویت‌های اختصاص ارز و واردات نخواهد بود. از طرفی، جلیلی جزو آنهایی است که معتقد است تحریم نقش زیادی در اقتصاد کشور ندارد. وی همچنین چندان به برجام نیز معتقد نیست و شاید شخصاً میلی به احیای آن نشان ندهد (هرچند در مسئله برجام، تصمیم نهایی مطابق با سیاست‌های کلی نظام گرفته می‌شود). بنابراین وعده جلیلی مبنی بر آزادسازی واردات خودرو، با اما و اگرهای زیادی مواجه است و به نظر می‌رسد تنها در صورت لغو تحریم، عملی خواهد شد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین