سه شنبه 29 اسفند 1402-9:12 شمسی /3/19/2024 9:12:32 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24701
  • زمان انتشار:شنبه 22 خرداد 1400-17:1
مطابق آمارهای وزارت صمت اعلام شد؛

مطابق آمارهای دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، از ابتدای امسال تا پایان اردیبهشت‌ماه خودروسازان داخلی ۱۴۰ هزار و ۷۵۹ دستگاه انواع خودرو تولید کردند که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱۱.۲ درصدی نشان می‌دهد.
رشد ۱۱.۲ درصدی تولید خودرو در ۲ ماهه اول سال جاری

 

به گزارش خودرونامه به نقل از  ایرنا، ۹۲ درصد از مجموع تولیدات دو ماهه امسال مربوط به خودروهای سواری بود.

در این مدت ۱۲۹ هزار و ۵۹۶ دستگاه خودروی سواری تولید شد که در مقایسه با دو ماهه پارسال رشد ۱۰.۵ درصدی داشته است.

پس از خودروهای سواری، تولید وانت با ۹ هزار و ۹۷۱ دستگاه (معادل هفت درصد) تولیدات، رکورد دار بود. در این زمینه خودروسازان داخلی نسبت به دو ماهه پارسال رشد ۱۸.۸ درصدی ثبت کردند.

تا پایان اردیبهشت‌ماه همچنین ۲۵ دستگاه ون (افت ۵۶.۱ درصدی)، ۹۹ دستگاه میدل‌باس و مینی‌بوس (رشد ۱۱.۲ درصدی)، ۱۱۰ دستگاه اتوبوس (افت ۲۵.۲ درصدی) و  ۹۵۸ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده (رشد ۶۰.۵ درصدی) توسط خودروسازان تولید شد.

تولیدات اردیبهشت‌ماه

برپایه این آمارها، جمع تولید خودروسازان در اردیبهشت‌ماه امسال ۷۹ هزار و ۷۸۸ دستگاه بوده است که در هم‌سنجی با سال گذشته افت ۲۱.۴ درصدی نشان می‌دهد.

 

تولیدات ایران‌خودرو و سایپا

بررسی آمارهای دفتر صنایع خودرو و نیرومحرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۱۳۲ هزار و ۶۶۳ دستگاه خودرو توسط دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران‌خودرو و سایپا است.

به این ترتیب، این دو خودروساز در مجموع ۹۴.۲ درصد کل خودروهای تولیدی کشور را در دو ماهه ابتدایی امسال تولید کردند.

در این بین سایپایی‌ها یا همان نارنجی‌پوشان جاده مخصوص با تولید ۶۶ هزار و ۶۹۴ دستگاه خودرو و ثبت رشد ۲۴.۳ درصدی نسبت به دو ماهه پارسال، عنوان بزرگترین خودروساز کشور را از آنِ خود کردند.

تولید ایران‌خودرویی‌ها یا همان آبی‌پوشان جاده مخصوص در این مدت اندکی کمتر از رقیب دیرینه‌شان بود و توانستند ۶۵ هزار و ۹۶۹ دستگاه خودرو تولید کنند که در هم‌سنجی با پارسال ۱.۴ درصد کاهش نشان می‌دهد.

تولیدات سایپایی‌ها در این مدت شامل ۵۸ هزار و ۵۲۳ دستگاه سواری، هشت‌هزار و ۱۰۷ دستگاه وانت و ۶۴ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده بود.

همچنین تولیدات ایران‌خودرویی‌ها مشتمل بر ۶۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه سواری، یک دستگاه وانت، ۹۷ دستگاه مینی‌بوس، میدل‌باس و اتوبوس و ۵۷۱ دستگاه کامیونت، کامیون و کشنده بود.

بررسی مهمترین برنامه‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۰ حاکی از برنامه‌ریزی برای تولید یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه انواع خودروی سواری و وانت است.

با توجه به تولید ۹۸۴ هزار و ۲۰۰ دستگاه انواع سواری و وانت در سال ۹۹، رشد ۲۱.۹ درصدی در این بخش پیش‌بینی شده است.

پیشتر «محسن صالحی‌نیا» معاون وزیر صنعت و رییس هیات عامل ایدرو عنوان‌کرد: صنعت خودروسازی در مسیر قابل قبولی رو به بهبود است.

 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

آخرین عناوین