جمعه 10 فروردين 1403-12:3 شمسی /3/29/2024 12:03:25 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24508
  • زمان انتشار:دوشنبه 27 ارديبهشت 1400-20:27
کرمان‌موتور و بهمن تغییر استراتژی دادند

خودرونامه: خودروسازی بخش خصوصی کشور این روزها با توجه به درسی که از تحریم گرفته، وارد فاز تغییر استراتژی شده و قصد دارد تا حد قابل توجهی از مونتاژ فاصله بگیرد. 
رنسانس خودروسازان خصوصی

داستان از آن قرار است که برخی خودروسازان خصوصی اقدام به خرید خودروهای چینی کرده‌اند و با در اختیار گرفتن مالکیتشان، قصد تولید آنها را تحت برند خود دارند. در این بین، کرمان موتور اولین شرکتی است که در این مورد اقدام کرده است.

این خودروساز بزرگ بخش خصوصی، خودرو جک جی ۴ را از از جک موتورز چین خریده و امسال آن را با لوگوی خود تولید و عرضه خواهد کرد. همچنین گروه بهمن دیگر خودروساز بزرگ خصوصی نیز با خرید محصولی به نام فیدلیتی از خودروسازی چینی، قصد تولید آن را دارد. از دیگر خودروسازان خصوصی نیز خبرهای مشابهی به گوش می‌رسد و گویا به زودی رنسانسی بزرگ در این بخش از صنعت خودرو کشور رخ خواهد داد.

حرکت خودروسازان خصوصی به سمت خرید و تولید محصولات خارجی، ریشه در سختی‌ها و چالش‌هایی دارد که آنها در دوران تحریم متحمل شدند. وقتی خودروسازی ایران در اوایل دهه ۹۰ تحریم شد، ایران خودرو و سایپا با افت شدید تولید مواجه شدند، افتی که بیشتر دامان محصولات مونتاژی آنها را گرفت. این اتفاق در تحریم‌های سال ۹۷ نیز تکرار شد، منتها با شدتی بیشتر.

وقتی آمریکایی‌ها از توافق هسته‌ای و برجام خارج شدند، صنعت خودرو ایران را سه ماه بعد از خروج، تحریم کردند. این تحریم علاوه بر اینکه تأمین قطعات را از خارج مختل کرد، نفس خودروهای مونتاژی را هم گرفت. طی حدوداً سه سالی که از تحریم خودروسازی ایران می‌گذرد، چندین خودرو مونتاژی با افت شدید تیراژ مواجه و تولید برخی از آنها نیز متوقف شد.

از جمله این خودروها می‌توان به کیا سراتو، دانگ فنگ، برلیانس، آریو و پژو ۲۰۰۸ اشاره کرد. طبعاً اگر همه محصولات ایران خودرو و سایپا مانند خودروهای نامبرده شده، صرفاً مونتاژی بودند، چیزی از دو خودروساز بزرگ کشور در دوران تحریم باقی نمی‌ماند. ایران خودرو و سایپا را به نوعی امثال سمند، تیبا، پراید، پژو ۴۰۵، پارس و ۲۰۶ نجات دادند، خودروهایی که بخشی از آنها تحت برند داخلی تولید می‌شود و برخی دیگر نیز داخلی سازی بسیار بالایی دارند.

درست است که محصولاتی مانند پژو همچنان تحت لیسانس طرف خارجی تولید می‌شوند، اما سطح داخلی سازی آنها بسیار بالاست، بنابراین در مقایسه با محصولات صرفاً مونتاژی، کمتر از تحریم آسیب دیدند. این در حالی است که در بخش خصوصی، علاوه بر اینکه تا به امروز برندی داخلی وجود نداشته، داخلی سازی نیز بسیار اندک بوده است. از همین رو در دوران تحریم، خصوصی‌ها اثرات منفی شدیدتری را تجربه کردند و حالا با توجه به تجربه خودروسازان وابسته با دولت، در مسیر تغییر استراتژی قرار گرفته‌اند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین