شنبه 1 ارديبهشت 1403-16:53 شمسی /4/20/2024 4:53:19 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24493
  • زمان انتشار:يکشنبه 26 ارديبهشت 1400-16:41
تورم شدیدی که دامان بازار خودرو را گرفت

خودرونامه: حدوداً هشت سال پیش محمود احمدی نژاد رییس دولت دهم که خود مجوز اجرای طرح آزادسازی قیمت خودرو را داده بود، تحت فشار افکار عمومی و در راستای سیاست‌های پوپولیستی‌اش، در تلویزین حاضر شد و با جمله معروف "پراید کیلویی چند"، آزادسازی را لغو و شورای رقابت را مسوول تعیین قیمت خودروهای داخلی کرد. 
خودرو در دولت روحانی کیلویی چند؟

در همان زمان، برخی رسانه‌ها با توجه به اظهارات احمدی نژاد، قیمت خودروهای داخلی را به "کیلو" حساب کردند و مشخص شد میانگین قیمت آنها در بازار چیزی حدود ۳۲ هزار تومان است. حالا که دولت دوزادهم نیز در ماه‌های پایانی خود به سر می‌برد، شاید جالب باشد مقایسه‌ای بین قیمت کیلویی خودروها در پایان این دولت و نسبت به انتهای دولت دهم داشته باشیم تا مشخص شود چه بر سر قیمت آمده است.

یک محاسبه سرانگشتی نشان می‌دهد متوسط قیمت خودروهای داخلی در مقطع فعلی و نسبت به مقطع مشابه سال ۹۲ (ماه‌های پایانی دولت دهم) به کیلویی حدوداً ۲۵۰ هزار تومان رسیده که رشد حدوداً هشت برابری را نشان می‌دهد. اینکه چرا چنین تورمی در قیمت خودرو رخ داده، ریشه در مسائل مختلفی دارد، از جمله تحریم و سیاست قیمت گذاری دستوری که دولت احمدی نژاد پایه‌اش را گذاشت و دولت حسن روحانی جسارت برچیدن آن را نداشت.

در این سال‌ها، سیاست قیمت گذاری دستوری یکی از عوامل اصلی دامن زدن به دلالی و واسطه گری در بازار خودرو بود که تحریم و تبعاتش (به خصوص رشد قیمت ارز) نیز به کمک آن آمدند تا انفجاری بزرگ در بازار خودرو رخ دهد. تردیدی نیست که رشد تورم انتظاری و قیمت ارز نیز جزو دلایل اصلی انفجار قیمت خودرو بوده‌اند، اما شاید می‌شد به کمک لغو سیاست‌های دستوری، موج این انفجار را کوتاه‌تر کرد.


تورم کیلویی قیمت خودرو
اما نگاهی به وزن و قیمت خودروهای داخلی بیندازیم و ببینیم میانگین قیمتی آنها به "کیلو" چقدر از آب در می‌آید. اگر در بین خودروهایی که در دولت دوازدهم تولید/مونتاژ شدند، سوزوکی گرندویتارا را سنگین‌ وزن‌ترین حساب کنیم، قیمت این محصول از کیلویی ۸۰ هزار تومان در اردیبهشت ۹۲ به کیلویی ۵۸۰ هزار تومان در مقطع فعلی رسیده است.

سبک وزن‌ترین خودرو نیز پراید است که قیمت آن در انتهای دولت دهم، کیلویی ۱۷ هزار تومان بود و حالا حدوداً کیلویی ۱۲۰ هزار تومان است. «تیبا» نیز که کمی از پراید سنگین‌تر است، در حال حاضر کیلویی ۱۲۵ هزار تومان است، حال آنکه هشت سال پیش کیلویی تقریباً ۲۰ هزار تومان بود. در بین دیگر خودروهای داخلی، سمند در انتهای دولت دهم کیلویی ۲۵ هزار تومان بود و حالا به کیلویی ۱۵۵ هزار تومان رسیده است.

پشت سر سمند، با پژو ۴۰۵ روبه‌رو می‌شویم، خودرویی که قیمت آن این روزها به کیلویی ۱۷۰ هزار تومان رسیده است؛ ۱۴۵ هزار تومان بیش از هشت سال پیش. محاسبات نشان می‌دهند رانا دیگر محصول داخلی بازار خودرو کشور این روزها کیلویی ۲۳۰ هزار تومان قیمت دارد، حال آنکه هشت سال پیش کیلویی ۲۷ هزار تومان بود. قیمت پژو پارس نیز در این هشت سال از کیلویی ۲۶ هزار تومان به کیلویی ۱۸۰ هزار تومان رسیده است.

در مورد تندر-۹۰ نیز محاسبات نشان می‌دهد قیمت این خودرو از کیلویی ۲۸ هزار تومان در انتهای دولت دهم به کیلویی ۲۵۰ هزار تومان در مقطع فعلی رسیده است. پژو ۲۰۶ صندوقدار دیگر خودرو داخلی نیز هشت سال پیش کیلویی ۳۱ هزار تومان بود و حالا کیلویی ۲۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. همچنین مدل‌هاچ بک پژو ۲۰۶ در تیپ ۵ را نیز هشت سال پیش می‌شد کیلویی ۲۹ هزار تومان خرید، اما این خودرو حالا کیلویی ۲۵۵ هزار تومان فروخته می‌شود. هشت سال پیش پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نیز کیلویی ۲۸ هزار تومان بود، اما حالا قیمت این خودرو کیلویی حدوداً ۲۰۰ هزار تومان است.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین