جمعه 31 فروردين 1403-22:39 شمسی /4/19/2024 10:39:24 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24403
  • زمان انتشار:جمعه 10 ارديبهشت 1400-22:55
چهره هفته: فولکس ID۴

خودرونامه: چهره این هفته خودرونامه را به شاهکار جدید فولکس واگن اختصاص داده‌ایم: ID۴ که توانست عنوان برترین خودرو سال ۲۰۲۱ را از سوی World Car Awards به خود اختصاص دهد. 
پرچمدار فولکس اول شد

این خودرو به پرچمدار نسل برقی‌های فولکس مشهور است. هر ساله جوایز بهترین خودروهای دنیا توسط هیات داوران به نمایندگی از کشورهای مختلف به برترین‌های جهان خودروسازی اعطا می‌شود. جوایز خودروی جهانی World Car Awards در واقع برنامه‌ای است که توسط خبرنگاران خودرونویس از سراسر کشورها سازماندهی و اجرا می‌شود و امسال نیز هیات داوران ۹۳ نفره آن از ۲۸ کشور جهان، فولکس واگن ‌آی‌دی ۴ ID را شایسته عنوان بهترین خودروی سال ۲۰۲۱ دانستند. این فستیوال البته برندگان دیگری نیز داشت، از جمله مرسدس بنز کلاس S که توانست عنوان لاکچری‌ترین خودروی سال ۲۰۲۱ را ازآن خود کند. همچنین بهترین خودروی دنیا از لحاظ عملکرد (قدرت،‌ سرعت و شتاب) نیز در سال ۲۰۲۱ میلادی به پورشه ۹۱۱ توربو اختصاص یافت. عنوان بهترین خودروی شهری ۲۰۲۱ هم هوندا E به خود اختصاص داد. در نهایت اما جایزه بهترین طراحی خودرویی سال ۲۰۲۱ هم نصیب لندرور دیفندر شد.

طلاق به خاطر خودرو
خودرونامه: جذابیت رانت بازار خودرو کار را به جایی رسانده که حالا زن و شوهرها از یکدیگر طلاق صوری می‌گیرند تا از این رانت بی نصیب نمانند. این خبر را اخیراً دبیر انجمن خودروسازان اعلام کرده و گفته که "برخی زن و شوهرها برای استفاده از امتیاز ثبت‌نام خودروی شرکت‌های دولتی که حدود ۱۰۰ میلیون با قیمت بازار تفاوت دارد، طلاق صوری گرفته‌اند." به گفته احمد نعمت بخش، در پی قیمت گذاری دستوری خودرو و ایجاد اختلاف شدید بین قیمت کارخانه و بازار خودروها، بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در بازار توزیع شده و برخی برای دور زدن محدودیت‌های مربوط به ثبت نام در طرح‌های فروش خودروسازان، به سراغ طلاق صوری رفته‌اند. اشاره وی به شرطی است که سال گذشته برای شرکت در طرح‌های فروش خودروسازان گذاشته شد و طبق آن، اگر در خانواده‌ای پلاک فعال خودرو وجود داشت، هیچ یک از اعضا نمی‌توانستند برای خرید خودرو ثبت نام کنند. حالا نعمت بخش می‌گوید برخی زن و شوهرها برای دور زدن این قانون و شرکت در طرح‌های فروش (به هوای استفاده از رانت بازار خودرو) دست به طلاق صوری زده‌اند.
تارا و شاهین همچنان نیستند
خودرونامه: با اعلام گزارش کیفی خودروهای داخلی در اسفند، مشخص شد تغییر خاصی در سطح کیفی محصولات نسبت به بهمن رخ نداده، چه آنکه تعداد ستاره‌های کیفی آنها تغییری نکرده است. نکته دیگر در مورد این گزارش که توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران تهیه شده، تداوم غیبت خودروهای جدید است. بر این اساس، کماکان خبری از شاهین سایپا و تارای ایران خودرو در گزارش کیفی نیست. در این گزارش اما در مجموع ۳۴ خودرو داخلی در اسفند سال گذشته مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند که در سطوح قیمتی مختلف دسته بندی و بین دو تا پنج ستاره به دست آورده‌اند. تنها خودرو پنج ستاره داخلی در اسفند، دنا پلاس توربو اتوماتیک بوده و تک خودرو دو ستاره نیز کماکان ام وی‌ام X۳۳ است. ثبات کیفی خودروهای داخلی (روی کاغذ) در حالی است که شهروندان چندان اعتقادی به آمار و ارقام ندارند و سخت باور می‌کنند در دوران تحریم، از سطح کیفی خودروها کاسته نشده باشد.

لغو احتمالی تحریم خودروسازی
خودرونامه: به تازگی روزنامه وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد اروپایی خبر داده است آمریکا تمایل دارد تحریم‌های مربوط به صنایع مختلف از جمله خودروسازی ایران را کاهش دهد. از چند هفته پیش که مذاکرات ایران، اروپا و آمریکا در وین آغاز شده، خبرهای مثبتی درباره احیای توافق هسته‌ای و برجام به گوش می‌رسد، اتفاقی که رخ دادنش به معنای لغو تحریم به خصوص تحریم خودروسازی است. خودروسازی ایران از تابستان ۹۷ تحریم و این اتفاق سبب خروج شرکای خارجی و افت سنگین تولید شد. حالا اگر آن طور که منابع خارجی اعلام کرده‌اند، آمریکا تحریم خودروسازی ایران را لغو کند، برخی شرکای خارجی باز خواهند گشت، ضمن آنکه روند کمی و کیفی تولید نیز بهبود می‌یابد. تا به امروز بازگشت رنو به ایران پس از لغو تحریم‌ها تقریباً قطعی به نظر می‌رسد و شرکت‌هایی مانند ولوو و اسکانیا و همچنین چینی‌ها نیز به احتمال فراوان باز خواهند گشت. علامت سؤال بزرگ اما پژو است، شرکتی که با فیات-کرایسلر (شرکت ایتالیایی-آمریکایی) شریک شده و بازگشتش به ایران در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
تأخیر عمدی در تحویل خودرو
خودرونامه: در حالی که موعد تحویل بخشی از محصولات ثبت نامی خودروسازان داخلی فرا رسیده، آن‌ها هنوز اقدام به ارسال دعوت نامه برای مشتریان نکرده‌اند. این موضوع می‌تواند دو دلیل اصلی داشته باشد، نخست کمبود خودرو و دیگری انتظار برای افزایش قیمت. در این بین، به نظر می‌رسد عدم اعلام قیمت جدید خودروهای داخلی از سوی شورای رقابت، نقش اصلی را در تأخیر در تحویل خودروهای پیش فروش شده دارد. شورای رقابت شش ماهی می‌شود که مجوز افزایش قیمت به خودروسازان نداده است. این شورا گویا چندی پیش نیز جلسه‌ای به همین منظور تشکیل داده اما به جمع بندی لازم برای صدور مجوز افزایش قیمت خودرو نرسیده است. گفته می‌شود طی روزهای آتی جلسه دیگری در شورای رقابت برگزار می‌شود که شاید خروجی آن، تعیین میزان افزایش قیمت جدید خودروهای داخلی باشد. از همین رو به نظر می‌رسد خودروسازان برای تحویل محصولات پیش فروشی خود دست نگه داشته‌اند تا آنها را با قیمت‌های جدید عرضه کنند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین