جمعه 31 فروردين 1403-1:41 شمسی /4/19/2024 1:41:38 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24402
  • زمان انتشار:جمعه 10 ارديبهشت 1400-22:52
از پژویی که رفت تا رنویی که شاید برگردد

خودرونامه: خودروسازان کشور سال جدید را با رشد تیراژ نسبت به سال گذشته آغاز کردند، هرچند البته در مقایسه اسفند، تولیدشان کاهش یافته است، ضمن آنکه شش خودرو نیز عمرشان به ۱۴۰۰ قد نداده، حداقل تا پایان فروردین. 
خودروهای حذفی در ۱۴۰۰

آمارها نشان می‌دهند در گروه سایپا، پراید (که برای همیشه حذف شده)، سراتو، چانگان، آریو و رنو هیچ تولیدی در فروردین امسال نداشته‌اند و در ایران خودرو نیز دانگ فنگ، رنو و پژو ۲۰۰۸ طی ماه موردنظر به تولید نرسیده‌اند. طبق گزارش ارائه شده به بورس توسط سه شرکت اصلی (ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو)، آن‌ها در مجموع چیزی حدود ۶۵ هزار دستگاه انواع محصول را در فروردین امسال به تولید رسانده‌اند که نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد حدوداً ۱۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

در مقایسه با اسفند اما تیراژ این سه خودروساز کاهش پیدا کرده که البته با توجه به تعطیلات نوروزی و مشکلات مربوط به کرونا، طبیعی به نظر می‌رسد. خودروسازان در فروردین هر سال عملاً نصف ماه را به دلیل تعطیلات نوروزی از دست می‌دهند، بنابراین نسبت به اسفند که بازه زمانی بیشتری به تولید اختصاص دارد، تیراژشان معمولاً افت می‌کند. از همین رو هرچند تولید فروردین خودروسازان نسبت به اسفند کمتر بوده، با این حال این افت در ماه‌های باقیمانده از سال جبران می‌شود.
اما رشد تولید خودروسازان در فروردین امسال نسبت به ماه مشابه ۹۹ نشان می‌دهد صنعت خودرو در مسیر رشد تیراژی مناسب قرار گرفته است. البته اینکه تیراژ خودروهای داخلی رشد ۱۲۰ درصدی را نسبت به فروردین ۹۹ تجربه کرده، تا حد زیادی با داستان کرونا ارتباط دارد. در فروردین سال گذشته به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور، خودروسازان عملاً این ماه را از دست دادند و تولیدشان بسیار پایین آمد.

با توجه به محدودیت‌های مربوط به کرونا در اوایل سال گذشته، تولید خودرو تازه در اواخر فروردین جان گرفت و تا پیش از آن چندان رمقی نداشت. هرچند امسال هم کرونا بوده و هست، با این حال خودروسازان بلافاصله بعد از تعطیلات نوروزی، وارد فاز تولید شدند تا مانند سال گذشته افت سنگینی را تجربه نکنند. بنابراین دلیل اصلی رشد ۱۲۰ درصدی تولید خودرو در فروردین ۱۴۰۰، ضعیف بودن عدد پایه تولید در ماه مشابه ۹۹ است، هرچند در کل نیز اوضاع خودروسازان در تأمین قطعات و تولید بهتر شده است. طبق برنامه ریزی وزارت صنعت، معدن و تجارت، تولید خودرو در کشور طی سال جاری باید به بالای یک میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه برسد که بالغ بر یک میلیون دستگاه آن سهم خودروسازان بزرگ و شرکت‌های تابعه‌شان (تجاری سازها) است. به نظر می‌رسد اگر ایران و آمریکا تا چندی دیگر به توافق هسته‌ای و برجام برگردند و تحریم لغو شود، امکان تحقق این برنامه ریزی بالا خواهد رفت و حتی ممکن است رقم تولید از برنامه مربوطه نیز جلو بزند.
"ادامه حکمرانی پژو
طبق گزارش ارسالی خودروسازان به بورس اما بیشترین تولید در فروردین امسال به گروه پژو ایران خودرو تعلق گرفته که کمتر از ۲۵ هزار دستگاه بوده است. در مقایسه با فروردین سال گذشته، تولید گروه پژو رشدی بالغ بر ۱۲۰ درصد داشته است. پس از پژو بیشترین تیراژ نصیب تیبا شده، خودرویی که سایپایی‌ها نزدیک به ۱۹ هزار دستگاه از آن را تولید کرده‌اند تا نسبت به فروردین ۹۹ رشدی پنج برابری داشته باشد. بیشترین رشد تیراژ در فروردین البته نصیب رانای ایران خودرو شده که ۵.۵ برابر ماه مشابه سال گذشته بوده، آن هم با تولیدی فقط هزار و ۵۱۶ دستگاهی. کمترین درصد رشد هم به هایما شاسی بلند چینی ایران خودرو رسیده که با تیراژی ۷۳۲ دستگاهی ۷۳ درصد بیش از فروردین ۹۹ بوده است. در بین دیگر خودروهای داخلی، گروه Q۲۰۰ (کوئیک) سایپا رشدی سه برابری داشته و تیراژ آن از هفت هزار دستگاه گذشته است.

همچنین سمند و دنا نیز در مجموع تیراژی حدوداً شش هزار و ۸۰۰ دستگاهی طی فروردین امسال از خود به جا گذاشته‌اند که بسیار بیشتر از ماه مشابه سال ۹۹ است. در بین خودروسازان بزرگ اما هرچند بیشترین تیراژ نصیب ایران خودرو شده، با این حال بالاترین درصد رشد را سایپایی‌ها به خود اختصاص داده‌اند. تیراژ ایران خودرو در فروردین امسال بالغ بر ۳۳ هزار دستگاه بوده که نسبت به ماه مشابه ۹۹ بیش از دو برابر شده است. این در حالی است که سایپایی‌ها با تیراژی افزون بر ۲۱ هزار دستگاه، توانسته‌اند تولید خود را نسبت به فروردین ۹۹ تقریباً سه برابر کنند. در نهایت پارس خودرو نیز بالغ بر هشت هزار دستگاه محصول طی نخستین ماه امسال تولید کرده تا در مقایسه با فروردین ۹۹ بیش از ۳۵ درصد رشد را تجربه کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین