پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403-8:2 شمسی /4/25/2024 8:02:35 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24306
  • زمان انتشار:چهارشنبه 25 فروردين 1400-23:17
معاملات افتی سنگین را به خود می‌بیند

خودرونامه: بازار خودرو کشور این روزها را به نوعی در رکودی تورمی به سر می‌برد، چه آنکه با وجود رکود خرید و فروش، قیمت‌ها کمی بالا رفته‌اند. 
بازار خودرو در قرنطینه

آغاز موج چهارم ویروس کرونا در کنار تعطیلی نمایشگاه‌های خودرو و مراکز شماره گذاری، از جمله دلایل رکود خرید و فروش خودرو محسوب می‌شوند، با این حال گویا علت اصلی، عدم تعیین تکلیف توافق هسته‌ای و برجام است. گفت و گوهای جدید برجامی از هفته گذشته در وین آغاز شده و هرچند خبرها از روند مثبت مذاکرات بین ایران، اروپا و آمریکا حکایت دارند، اما هوز نتیجه نهایی مشخص نیست.

برخی معتقدند ایران و آمریکا طی هفته‌های پیش رو به برجام بازمی گردند و در پی آن، تحریم‌ها علیه کشور لغو می‌شود و برخی نیز بر این باورند که احیای برجام به دولت بعد موکول خواهد شد. اینکه برجام احیا شود یا نشود، تأثیر مهمی بر بازار خودرو خواهد داشت و می‌تواند منحنی قیمت را حسابی بالا و پایین کند. با احیای برجام، انتظارات تورمی و قیمت ارز کاهش می‌یابد، بنابراین قیمت خودرو هم نزولی خواهد شد.

از آن سو به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین می‌تواند به صعود انتظارات تورمی و قیمت ارز انجامیده و بازار خودرو را هم تحریک کند. از همین رو خیلی‌ها ترجیح می‌دهند در این فضای خاکستری و مبهم، فعلاً اقدام به خرید و فروش خودرو نکنند و تا شفاف‌تر شدن وضعیت، دست نگه دارند.

با وجود رکود خرید و فروش اما قیمت خودرو طی یکی دو هفته اخیر نه تنها پایین نیامده، بلکه بالا نیز رفته است. افزایش قیمت از هفته گذشته کلید خورد، اما این هفته روند آن تقریباً متوقف شده است. با توجه به تعطیلی نمایشگاه‌های فروش خودرو، در حال حاضر قیمت خودروها در بستر فضای مجازی و سایت‌های آگهی دهنده تعیین می‌شود و باید منتظر ماند و دید با پایان تعطیلات کرونایی، منحنی قیمت چه تغییری خواهد کرد.

به عنوان نمونه، در حال حاضر قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ به نزدیکی‌های ۲۷۰ میلیون تومان رسیده و برای خرید پژو پارس هم باید ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کرد. همچنین قیمت تیبا و ساینا هم به ترتیب به ۱۲۹ و ۱۴۶ میلیون تومان رسیده است. کمترین قیمت در بازار خودرو نیز در حال حاضر متعلق پراید مدل ۱۳۱ است که ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین