جمعه 10 فروردين 1403-1:43 شمسی /3/29/2024 1:43:18 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24064
  • زمان انتشار:شنبه 9 اسفند 1399-18:11
پاسخ کارشناسان به ادعای طراحی پلت فرم خودرو در دانشگاه

خودرونامه: سال‌هاست در ایران تب طراحی پلت فرم خودرو توسط دانشگاهیان، بالا گرفته و هرچند وقت یک بار اخباری مبنی بر طراحی فلان محصول در فلان دانشگاه منتشر می‌شود. 
جوک می‌گویید؟

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند طراحی پلت فرم خودرو کار دانشگاه نیست و هر ادعایی نیز در این مورد محل تردید است. در این سال‌ها کم نشنیده‌ایم که اهالی علم اقدام به طراحی پلت فرم خودرو (حتی در مدل‌های هیبریدی) کرده و برای تجاری سازی آن نیاز به حمایت‌های مادی و معنوی دارند.

دانشگاهیان همواره از این موضوع انتقاد کرده‌اند که خودروسازان اهمیتی به پروژه‌های آن‌ها نمی‌دهند و این موضوع یکی از دلایل عقب ماندگی صنعت خودرو کشور است. از آن سو اما خودروسازان نیز تاکید دارند که پروژه‌های خودرویی دانشگاهی معمولاً امکان یا صرفه اقتصادی برای تجاری سازی را ندارند و به اصطلاح شاید فقط در محیط آزمایشگاهی جواب بدهند. البته اخیراً همکاری‌هایی بین مراکز تحقیق و توسعه خودروسازان و دانشگاه‌ها و نهادهای علمی وابسته به دولت شکل گرفته که از نظر برخی کارشناسان، بیشتر یک شوی تبلیغاتی در راستای جذب منابع مالی است.

در این مورد، فربد زاوه کارشناس خودرو با اشاره به شکست پروژه پلتفرم ملی خودرو و انتقاد نسبت به انجام چنین پروژه‌هایی توسط دانشگاهیان، به خودرونامه گفت: هدف این پروژه‌ها این نیست که محصولی را طراحی کرده یا توسعه دهند، بلکه صرفاً هدف جذب بودجه است؛ در واقع پروژه‌های موردنظر نه تنها خروجی قابل قبولی ندارند، بلکه فسادزا نیز هستند. وی افزود: سال‌هاست پروژه‌های مربوط به طراحی پلت فرم خودرو توسط دانشگاهیان مطرح می‌شود، اما هیچکدام خروجی نداشته‌اند؛ به عنوان مثال مجموعه معاونت علمی حدود ۱۵ سال است که برای خودروی برقی خرج می‌کند، اما دریغ از یک خروجی قابل قبول.

به گفته وی، پروژه‌هایی مانند طراحی پلتفرم ملی، دستاویزی برای جذب بودجه‌های دولتی و همچنین در راستای فرار مالیاتی هستند؛ به اسم بخش خصوصی چندین هزار میلیارد تومان تسهیلات به این پروژه‌ها تزریق می‌شود تا انحصارایران خودرو و سایپا بشکند، اما اتفاقی نمی‌افتد. زاوه با بیان اینکه فضای علمی- دانشگاهی هم مانند فضای صنعت ناکارآمد و ناسالم است، تاکید کرد: البته ممکن است پشت طراحی پلتفرم ملی خودرو اقدامات مهندسی هم انجام شده باشد، ولی کاری که تبدیل به محصول نشود، ارزشی ندارد.

این کارشناس خودرو افزود: ساخت پلتفرم برعهده دانشگاه و دانشگاهیان نیست و در هیچ جای دنیا نیز دانشگاه پلتفرم طراحی نمی‌کند؛ اگر طراحی نیز صورت بگیرد، باید محصول حاصل از آن، در تیراژ میلیونی عرضه شود تا کار طراحی ارزش پیدا کند. وی با بیان اینکه طراحی پلت فرم خودرو در دانشگاه، بیشتر به یک جوک می‌ماند، تاکید کرد: در فضای فعلی خودروسازی کشور، طراحی پلتفرم برای ایران خودرو و سایپا هم امکان پذیر نیست چه رسد به دانشگاهیان.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین