جمعه 10 فروردين 1403-3:40 شمسی /3/29/2024 3:40:38 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:24042
  • زمان انتشار:سه شنبه 5 اسفند 1399-21:16
وقتی ادعای وزیر صمت رد می‌شود

خودرونامه: همزمان با ادعای وزیر صنعت، معدن و تجارت مبنی بر عبور کم هزینه کشور از تحریم‌ها، مدیرعامل سابق ایران خودرو پرده از رازی برداشت که بار دیگر نشان می‌دهد تحریم حداقل در خودروسازی کم هزینه نبوده است.
هزینه تحریم در خودروسازی

اوایل هفته، علیرضا رزم حسینی وزیر صمت مدعی شد کشور با کمترین هزینه از تحریم‌های دو سال و نیم گذشته عبور کرده است. همزمان با این ادعای رزم حسینی، گفت و گویی از منوچهر منطقی مدیرعامل سابق ایران خودرو در خبرگزاری تسنیم منتشر شد که نشان داد تحریم چه اتفاق ناگواری را در خودروسازی رقم زده است. منوچهر منطقی در این گفت و گو مدعی شد خودروسازان به دلیل تحریم، به سراغ قطعات دست دوم رفته و آنها را وارد خطوط تولید خود کرده‌اند.

این ادعا از سوی کسی مطرح شده که خود بیش از هفت سال در خودروسازی حضور مستقیم داشته و نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت. منطقی تاکید کرده که استفاده از قطعات دست دوم، دلیل افت کیفی خودروها است، زیرا مسیرهای اصلی تأمین قطعات از خارج به دلیل تحریم بسته شده‌اند. با توجه به این ادعای مدیرعامل سابق ایران خودرو، مشخص می‌شود سوز تحریم تا استخوان خودروسازی هم نفوذ کرده و نه تنها کم هزینه نبوده، که اتفاقاً هزینه زیادی هم روی دست همه به خصوص شهروندان ایرانی گذاشته است.

حتی اگر ادعای منطقی را نیز کنار بگذاریم، باز هم آنقدر اتفاقات ناخوشایند در خودروسازی طی دوران تحریم رخ داده که حداقل در مورد این صنعت نمی‌توان ادعای عبور کم هزینه از تحریم را مطرح کرد. افت ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۷ (سال نخست تحریم) نسبت به ۹۶، ظهور دوباره پدیده خودروهای ناقص، خروج شرکای خارجی از خودروسازی کشور، بروز بحران مالی در صنایع خودرو و قطعه و همچنین التهابات شدید بازار خودرو، بخش از اتفاقات ناخوشایندی است که در دوران تحریم رخ داده و برخی از آنها همچنان ادامه دارند. تازه اینها تنها مربوط به خودروسازی هستند و آمار و ارقام نشان می‌دهد دیگر صنایع داخلی و کلاً اقتصاد کشور نیز در نتیجه هجوم تحریم‌ها آسیب‌های فراوانی دیده‌اند.

هرچه هست، اینکه وزیر صمت می‌گوید با کمترین هزینه از تحریم‌ها عبور کرده‌ایم، حداقل در خودروسازی قابل لمس نبوده و خلاف آن رخ داده است. باید از آقای وزیر پرسید عبور کم هزینه از تحریم، برای چه کسانی بوده و آیا از نظر وی، شهروندان ایرانی به خصوص مشتریان خودروهای داخلی نیز جزو آنها هستند؟


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین