جمعه 10 فروردين 1403-16:16 شمسی /3/29/2024 4:16:48 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:21540
  • زمان انتشار:يکشنبه 9 آذر 1399-19:50

در پنجمین ویژه نامه پایگاه خبری "خودرونامه" به موضوع ازسرگیری واردات پرداخته ایم.
احیای واردات خودرو با کدام ارز؟

۲۸ ماه از ممنوع شدن واردات خودرو به کشور می گذرد و در حالی که دولت همچنان بر این ممنوعیت اصرار دارد، مجلس شورای اسلامی برای لغو آن دست به کار شده است.

در طرحی که مجلسی ها با نام "تحول صنعت و بازار خودرو" تدوین کرده اند، اگرچه محور اصلی، عرضه خودروهای داخلی در بورس کالا است، با این حال نمایندگان برای ازسرگیری واردات نیز خواب هایی دیده اند.

طرح موردنظر که هنوز به صحن علنی مجلس نرفته، چندی پیش در کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و برخی مفاد آن از جمله "ازسرگیری واردات خودرو"، به تصویب رسید.

بر این اساس، واردات خودرو به کشور با استفاده از ارز اشخاص یا ارز تامینی از محل صادرات خودرو و قطعات، از سر گرفته خواهد شد.

با این حال واردکنندگان چندان امیدی به احیای واردات خودرو از مسیر این طرح ندارند. در این مورد، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو معتقد است نمایندگان مجلس این یک خط مربوط به واردات را به شکل تزئینی در طرح خودرویی خود گذاشته اند تا اگر پس فردا از خودروسازان حمایت شد و بازار باز هم به تعادل نرسید، بگویند ما قانون را تصویب کردیم، اما واردکنندگان خودشان میلی به واردات نشان ندادند.

همچنین فربد زاوه کارشناس خودرو کشور نیز معتقد است آزادسازی واردات خودرو جسارت می خواهد.

وی این را هم می گوید که واردات در قبال صادرات خودرو و قطعه هم تنها به قاچاق معکوس دامن می زند و کمتر بازاری در دنیا وجود دارد که قطعات بی کیفیت قطعه سازان رانتی ایران را بشود در آن فروخت.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین