جمعه 10 فروردين 1403-16:50 شمسی /3/29/2024 4:50:36 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:1970
  • زمان انتشار:پنجشنبه 20 تير 1398-15:33
اگر و مگر صنعت خودرو

صنعت خودرو برای گذر از شرایط فعلی و حرکت به سمت داخلی سازی قطعات به حمایت نظام بانکی و تامین نقدینگی نیاز دارد.
مجتبی نظری
از گاندو تا صحبت های وزیر صمت

همزمانی دو موضوع پخش شده شامگاه ۱۱ تیرماه از صنعت خودرو در رسانه ملی، اولی قسمت بیست‌وچهارم سریال گاندو که در بخشی به تحریم‌های صنعت خودرو اشاره داشت و دیگری صحبت‌های رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگوی زنده بخش خبری ۲۲:۴۰ دستمایه‌ای شد تا یادداشت ذیل بر مبنای «اگر» های مطرح شده و نقشه شوم امریکا برای به زمین زدن صنعت خودرو را بررسی کنیم و ذهن جست‌وجوکنندگان این سریال پر مخاطب را بیشتر به «دسیسه‌های مایکل سریال گاندو» و نقشه‌های شوم آمریکا برای صنعت خودرو کشورمان معطوف سازیم.

در قسمت اشاره شده سریال گاندو که شب ۱۱ تیرماه یک روز بعد از ۱۰ تیرماه، یعنی روز صنعت و معدن پخش شد، به تحریم‌های صنعت خودرو اشاره‌ای هم شد. «مایکل سریال گاندو» در قسمت پخش‌شده، از وضعیت ایران فعلی برای نهادهای امنیتی آمریکا، توصیه و تحلیل‌های راهبردی برای فشار بیشتر ارائه کرد. موردی که مایکل در این سریال بر ضرورت تداوم آن اصرار داشت، موضوع تحریم صنعت خودرو و مشکلات تأمین قطعات بود. او با گفتن این‌که در حال حاضر متولیان صنعت خودرو سعی دارند با داخلی‌سازی قطعات برای گذر از شرایط پیش‌آمده اقدام کنند، به‌زعم خود اظهار داشت: «اگر» موفق به این امر نشوند، نارضایتی پیش خواهد آمد و سپسلبخندی از سر رضایت هم زد، تو گویی باور داشت که گذار از این مرحله سخت است. مگر این‌که…

تقریباً یک ساعت پس از پخش این قسمت گاندو، رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در برنامه گفت‌وگوی خبری شبکه دو، پیرامون برنامه‌هایش درباره صنعت خودرو به‌ویژه در شرایط فعلی کشور پاسخ می‌داد.

رضا رحمانی در بخش‌های پایانی از این گفت‌وگوی تقریباً یک ساعته، به یکی از سیاست‌های اصلی وزارت صنعت در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: داخلی‌سازی و راه‌اندازی جنبش بومی‌سازی قطعاتی که تاکنون تولید داخل نشده از برنامه‌های اصلی وی است. مجری برنامه همین جا بود که از الزامات تحقق این امر از وی پرسید. رحمانی در پاسخ، تعمیق داخلی‌سازی را منوط به تأمین نقدینگی از سوی منابع بانکی دانست. «اگری» که به باور کارشناسان صنعت خودرو برای برون‌رفت از وضعیت فعلی به آن وابسته است.

بر همین مبنا و در ادامه، مجری برنامه همین دیدگاه کارشناسی را در قالب پرسش دیگری مطرح و گفت: آقای وزیر نقدینگی تأمین خواهد شد؟ وزیر پاسخ داد: نه!

نتیجه‌گیری و مبنای نه گفتن وزیر بر پایه عدم تخصیص منابع مالی سال ۹۷ به خودروسازان از جانب سیستم بانکی بود و آمارهایی هم در ادامه ارائه کرد که حکایت از رضایت نداشتن از پرداخت تسهیلات به صنعت خودروسازی داشت و خواستار همکاری بیشتر بانک‌ها شد.

به باور کارشناسان صنعت خودرو، تعمیق داخلی‌سازی قطعات دست‌کم برای خودروهای پرتیراژ، تنها راه‌حل خروج خودروسازی از وضعیت دشوار کنونی است تا ارزبری‌ها هرچه بیشتر کاهش یابد. عمق داخلی‌سازی قطعات نیازمند تأمین سرمایه‌های ریالی و ارزی مورد نیاز قطعه‌سازان و همچنین سرمایه‌گذاری برای خطوط جدید و داخلی‌سازی قطعات با فناوری بالا است.

بی‌شک گذار سیاوش‌وار از شرایط فعلی صنعت خودرو منوط به همکاری و همدلی است که باید در یک کار تیمی بین تأمین‌کنندگان سرمایه در گردش و تولیدکنندگان صنعت خودرو پیوند محکم‌تری ایجاد شود.

به امید آنکه همت سیستم بانکی این بار نیز بتواند با تأمین کامل و هدفمند منابع مالی مورد نیاز خودروسازان در راستای رونق تولید، چرخ‌های صنعت خودرو داخلی را که تو گویی، قصد کرده این بار به‌دور از شعارزدگی، در تولید قطعات پرتیراژ بومی فعال شود را با سرعت بچرخاند و تمام نقشه‌های شوم «مایکل‌های گاندو» و سردمدارانش را نقش بر آب کند.


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین