هشدار به زمینگیر شدن صنعت قطعهسازی
در همین رابطه چندی پیش اعضای هیئتمدیره انجمن قطعه سازان در نشستی خبری اعلام کردند که با توجه به مشکلات کمبود نقدینگی و بدعهدی نظام بانکی در پرداخت 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات مصوب دولت قادر نیستیم به تولید قطعه بپردازیم.
به گزارش خودرونامه مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه سازان ایران در این نشست اعلام کرد: 750 هزار شغل در معرض تهدید است و اگر نهادهای مربوطه با قطعه سازان همکاری نکنند و تسهیلات را نپردازند عواقب اجتماعی و سیاسی بیکاری در صنعت قطعهسازی متوجه آنان است.
او گفت: توقع داریم که بانک مرکزی در تامین نقدینگی موردنیاز قطعه سازان همکاری کرده مصوبه هیئت دولت در پرداخت 7 هزار میلیارد تومان تسهیلات موردنیاز قطعه سازان ما را حمایت کند.
بیگلو تصریح کرد: سال گذشته 4 هزار میلیارد تومان تسهیلات به صنعت قطعهسازی پرداخت شد و توانستیم تولید خودرو را صد در صد افزایش دهیم و کمبود خودرو و قطعات را در کشور جبران کنیم.
او گفت: صنعت قطعهسازی برادری خود را به سیاستگذاران اثبات کرده و توقع دارد تا در دوره تحریمها، نهادهای تصمیمگیری با درک وضع موجود نسبت به تأمین منابع مالی که مصوبه دولت پای آن است اقدام کنند.
بیگلو افزود: صنعت قطعهسازی ایران در تولید انواع قطعات به توانمندیهای بالایی دستیافته و با نگاه ملی به حفظ صنعت خودرو نگاه میکنند.
به باور این عضو انجمن قطعه سازان، کمترین میزان توجه به صنعت خودرو میشود و جوی به وجود آمده که حتی برخی از دولتمردان با علم به نقش این صنعت در اقتصاد کشور، در جهت رفع مشکلات این صنعت چابکی لازم را ندارند.
او گفت: درست است که قطعه سازان و خودروسازان در کیفیت با مشکلاتی روبرو هستند اما این موضوع در همه صنایع وجود دارد، ولی دیده میشود که رسانه ملی علیه این صنعت هجمههایی را آغاز کرده و ادامه میدهد.
بیگلو تصریح کرد: با تمام مشکلات موجود فعالان صنعت اقتصادی به حدود 750 هزار نفر حقوق و مزایا پرداخت کرده و زمینه اشتغال غیرمستقیم 4 میلیون نفر را به وجود آوردهاند.
او افزود: با توجه به نقدینگی موجود حداکثر تا یک ماه آینده میتوانیم به تولید قطعه بپردازیم و واقعاً بعد از امکان تولید وجود ندارد چراکه خریدها در بازار نقدی شده و قطعه ساز نمیتواند بهموقع مواد اولیه موردنیاز خود را تأمین کند.
محمد شهپری مطلق، عضو هیئتمدیره انجمن قطعه سازان نیز در این نشست گفت: امروز شرکتهای خارجی حاضر به همکاری با ما نیستند و نمیتوانیم قطعات های تک را تولید کنیم چراکه به سرمایهگذاریهای سنگینی داریم.
او افزود: 80 درصد از کارخانههای بزرگ دنیا حاضر به همکاری با صنعت قطعهسازی ایران نیستند و فقط چین و چند کشور دیگر چراغ سبز خود را به ما نشان دادهاند.
به باور این قطعه ساز، با توجه به وضع موجود، ساخت داخل از مزیت بالایی برخوردار است و میتوان با رفع موانع کسبوکار در کشور صنعت قطعهسازی، ساخت داخل قطعات را در دستور کار خود قرار دهد.
چرا شورای رقابت فقط قیمت خودرو را سرکوب میکند؟
فرهاد بهنیا، دیگر عضو هیئتمدیره انجمن قطعه سازان در این نشست نسبت به ورود دوباره شورای رقابت به قیمتگذاری صنعت خودرو انتقاد کرد.
او گفت: برای ما این سؤال وجود دارد که چرا شورای رقابت به صنایعی نظیر مس، فولاد، روی، آلومینیوم و سایر صنایع معدنی که تأمینکننده مواد اولیه صنعت هستند ورود پیدا نمیکند و روی قیمت آنان نظری ندارد؟
بهنیا افزود: بهترین شیوه قیمتگذاری خودرو در کشور که منافع تولیدکننده و مصرفکننده را در بردارد، سپردن قیمت به بازار آزاد است.
او گفت: هیچگاه سیاست سرکوب قیمت جواب نخواهد داد و در شرایط فعلی بازگشت به اصول اقتصادی و بازار آزاد بهترین راه قیمتگذاری خودرو است.
بهنیا افزود: سال گذشته حدود ۴۰ هزار دستگاه خودرو در کف کارخانهها انباشت شده بود که در حال حاضر این تعداد به ۱۶۰ هزار دستگاه رسیده است.او گفت: در مورد مشکلات صنعت خودرو و قطعهسازی به مردم و نمایندگان مجلس آدرس غلط دادهاند.
بهنیا تصریح کرد: مشکل اصلی، انباشت بیش از ۱۰۰ هزار خودرو در کف کارخانههای خودروسازی است.
او گفت: قوه قضائیه باید به موضوع تأمین قطعات تولید خودرو ورود کند.