جمعه 10 فروردين 1403-9:43 شمسی /3/29/2024 9:43:08 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:19401
  • زمان انتشار:يکشنبه 11 آبان 1399-8:47
به بهانه پوزش وزیر صمت از شهروندان بابت کیفیت خودرو

وزیر صنعت،معدن و تجارت اخیرا بابت سطح کیفی نامناسب خودروهای داخلی، از شهروندان ایرانی عذرخواهی کرد.
چرا خودروسازان عذرخواهی نمی کنند؟

این در حالی است که مدیران عامل سه خودروساز بزرگ کشور در این ماجرا سکوت کرده و کسی نشنیده که آنها به دلیل سطح کیفی پایین محصولات شان عذر تقصیر بطلبند. این سکوت البته در مورد قطعه سازان نیز صادق است، چه آنکه آنها نیز به عنوان رکن اصلی و تعیین کننده سطح کیفی خودروها، از شهروندان عذرخواهی نکرده و نمی کنند. با توجه به عذرخواهی وزیر صمت، انتظار می رفت مدیران ارشد خودروسازی و قطعه سازی نیز به تبعیت از وی، اقدامی مشابه را انجام دهند، با این حال فعلا سکوت پیشه کرده اند. البته در گذشته پیش آمده که مدیران خودروسازی از شهروندان عذرخواهی کنند، با این حال بیشتر به دلیل تاخیر در تحویل محصولات بوده نه سطح کیفی نامناسب خودروها. ریشه یابی اینکه چرا کیفیت خودروهای داخلی مورد قبول شهروندان ایرانی قرار ندارد، موضوع گزارش امروز نیست و مجالی دیگر را می طلبد و نکته اصلی، جا نیفتادن فرهنگ عذرخواهی بین مدیران خودروسازی و قطعه سازی کشور و دلایل آن است. بسیار شنیده ایم که مدیران ارشد خودروسازان بزرگ دنیا بابت حتی کوچکترین نواقص و ایرادات محصولات عرضه شده، از مشتریان خود عذرخواهی کرده اند، اما این اتفاق در صنعت خودرو ایران نمود چندانی نداشته است. اینکه چرا آنها چنین هستند و ما این چنین، جدا از مسائل فرهنگی، به احتمال فراوان بی ارتباط با مسئله "بازار" و بود و نبود انحصار در آن، نیست. مدیران ارشد خودروسازان بزرگ دنیا خوب می دانند کوچکترین نارضایتی در بین مشتریان می تواند به قیمت از دست رفتن بخشی از بازارشان تمام شود، بنابراین جلوی ضرر را همان ابتدا می گیرند. وقتی مدیرعامل فلان خودروساز بزرگ دنیا از مشتریان پوزش می طلبد، این پیام را به آنها می دهد که اولا مشتری در جایگاه بلندی قرار دارد و ثانیا همه تلاش خود را انجام می دهد تا هرگونه نقص و ایراد منجر به نارضایتی را برطرف کند. در واقع عذرخواهی مدیران در خودروسازی جهان، عینیت بخشیدن به شعار "حق با مشتری است" و تلاش برای جلب رضایت حداکثری است، ضمن آنکه تضمینی خواهد بود برای حفظ بازار در رقابتی سخت و نفسگیر. در ایران اما چون با بازاری انحصاری مواجه هستیم، مدیران خودروسازی و قطعه سازی دلیلی برای عذرخواهی نمی بینند، چون مطمئن هستند هر چه بسازند (با هر کیفیت و احتمالا هر قیمتی) مشتری خواهد داشت. وقتی مدیرعامل سایپا (نه فقط میرجواد سلیمانی، که مدیران پیش از وی نیز) می بیند پراید از رده خارج و تیبا و ساینای کم کیفیت و الباقی خودروها را روی دست می برند، اصلا ذهنش چیزی نا به عذرخواهی خطور نمی کند. مدیرعامل ایران خودرو هم (نه فقط فرشاد مقیمی، که مدیران پیش از وی نیز) وقتی سر و دست شکستن شهروندان برای خودروهای کم کیفیت و تحریم زده این شرکت را مشاهده می کند، دیگر دلیلی برای عذرخواهی کردن نمی بیند. در این ماجرا، قطعه سازان نیز همین طور فکر می کنند و برخی از آنها جدا از اینکه چیزی به اسم "عذرخواهی" بلد نیستند، انتظار تشکر کردن از جانب شهروندان را نیز دارند. بدون تردید اگر نبود بازار انحصاری و بسته خودرو در ایران، مدیران این صنعت به جای در بوق و کرنا کردن اقدامات کم اهمیت خود، "عذرخواهی کردن" را یاد می گرفتند تا صنعت خودرو این چنین مغضوب شهروندان نباشد. در این میان البته بهتر است عذرخواهی اصلی را دولت (نه فقط دولت حسن روحانی، که دولت های قبل نیز) بکند، چه آنکه حال و روز این روزهای خودروسازی، مولود رفتارها و سیاست های دولتی است. 


نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین