با اعلام رسمی معاون وزارت صنعت،معدن و تجارت (صمت)، قرار است با همکاری وزارت راه، ۲۰ هزار دستگاه کامیون (که البته اطلاعات خاصی در مورد سن آنها و میزان فرسودگی شان منتشر نشده) مورد بازسازی قرار گیرد. به گفته مهدی صادقی نیارکی، طرحی مشترک میان وزارتخانه های صمت و کشور نیز مبنی بر نوسازی اتوبوسهای درون شهری در دست اجرا است که به واسطه آن می توان با یک چهارم هزینه تولید اتوبوس نو، نسبت به بازسای آنها اقدام کرد.در این طرح قرار است اتوبوسهای کهنه به طور کامل تغییر کنند، به نحوی که نوسازی آنها شامل تغییرات ۲۰ تا ۸۰ درصدی در بخش های موتور، گیربکس و بدنه است. با توجه به اظهارات معاون وزارت صمت، مشخص می شود دولت دیگر به جدیت گذشته پیگیر ابرپروژه اسقاط خود نیست. اواخر سال ۹۶ بود که حسن روحانی رییس جمهوری از پروژه عظیم دولت مبنی بر اسقاط و جایگزینی بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده رونمایی کرد. آن روزها کشور در دوران پسابرجام قرار داشت و دولت برای اجرای این طرح بزرگ که باید تا پایان تابستان ۱۴۰۰ به پایان می رسید، روی سرمایه گذاری خارجی نیز حساب باز کرده بود. با این حال نقض برجام از سوی آمریکا و بازگشت تحریم ها، کار را خراب کرد و پروژه را ابتدا به خواب و در ادامه به کما کشاند. با برقراری تحریم، نه تنها دیگر نمی شد روی سرمایه گذاری خارجی حساب کرد، بلکه تولید در شرکت های داخلی نیز به شدت افت کرد تا ابرپروژه اسقاط از دو ناحیه آسیب هایی جدی ببیند.
حالا نیز وجود آنکه تنها یک سال تا پایان دولت دوازدهم باقی مانده، ابرپروژه اسقاط پیشرفت خاصی نداشته و گویا علائم حیاتی آن در حال قطع شدن است. اینکه وزارت صمت از نوسازی و بهسازی خودروهای سنگین می گوید، به وضوح نشان دهنده مرگ ابرپروژه اسقاط دولت است، چه آنکه با توجه به تحریم، مشکلات مالی و افت تیراژ، عملا امکان اجرای این طرح عظیم وجود ندارد. در این شرایط، سیاست دولت به سمت بازسازی و بهسازی تغییر کرده، چه آنکه هم هزینه کمتری دارد و هم بدون کمک خارجی ها نیز امکان اجرای آن هست.
نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست