شنبه 1 ارديبهشت 1403-12:14 شمسی /4/20/2024 12:14:13 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:14840
  • زمان انتشار:يکشنبه 15 تير 1399-1:34
معدنی ها به داد خودروسازان رسیدند

مهرماه سال گذشته، "خداداد غریب پور" مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد که حمایت از خودروسازی (به خصوص در شرایط تحریم) وظیفه ملی است و این سازمان نیز پشتیبان خودروسازان داخلی خواهد بود.
ارز خدادادی به خودرو
به گزارش خودرونامه، در شرایطی که بخشی از مواد اولیه و قطعات موردنیاز صنایع خودرو و قطعه کشور به دلیل کمبود ارز در گمرک دپو شده اند، خبر می رسد منابع ارزی لازم برای حل این مشکل فراهم و این بار از منابع خدادادی (معدن) به داد صنعت خودرو رسیده است.
هفته گذشته بود که موضوع کمبود منابع ارزی خودروسازان در کمیته خودرو مطرح و مسوولان وزارت صنعت،معدن و تجارت مصوب کردند این نیاز هرچه زودتر و در راستای بهبود تولید محصولات رفع شود. حالا خبر می رسد منابع ارزی موردنیاز برای ترخیص مواد اولیه و قطعات موردنیاز خودروسازان و قطعه سازان از محل ارز صنایع معدنی کشور تامین شده است. تامین ارز موردنیاز صنعت خودرو از صنایع معدنی اما در حالی است که پیش تر نیز صحبت هایی از سوی مسوولان معدنی کشور مبنی بر کمک همه جانبه به خودروسازان مطرح شده بود. مهر ماه سال گذشته، "خداداد غریب پور" مدیرعامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد که حمایت از خودروسازی (به خصوص در شرایط تحریم) وظیفه ملی است و این سازمان نیز پشتیبان خودروسازان داخلی خواهد بود. در آن مقطع قرار شد کمیته ای برای تحقیق و توسعه و تولید مواد اولیه فلزی مطابق با نیاز خودروسازان در تولید محصولات جدید نیز تشکیل شود. بعدها هم خبرهایی مبنی بر کمک مالی ایمیدرو (به ویژه در بخش ارزی) به دو خودروساز بزرگ کشور منتشر شد که البته رسما مورد تایید قرار نگرفت. حالا اما وعده مدیرعامل ایمیدرو به نوعی عملی شده و معدنی ها به داد خودروسازان رسیده اند و قرار است قطعات و مواد اولیه مانده در گمرک، با ارزهای معدنی ترخیص شوند. در حال حاضر به دلیل تحریم، کشور با مشکل تامین ارز دست و پنجه نرم می کند و این چالش گریبان صنایع خودرو و قطعه را نیز گرفته است. قطعه سازان طی سال جاری بارها از کمبود ارز صحبت به میان آورده و حتی عنوان کرده اند بانک مرکزی ارز موردنیاز را در اختیار آنها قرار نمی دهد. مشکلات ارزی البته گریبان خودروسازان را نیز گرفته و اینکه ترخیص برخی قطعات از گمرک به مشکل برخورده، بی ارتباط با این موضوع نیست. مشکلات ارزی اما در نهایت به افت تولید و البته پر رنگ تر شدن بحران محصولات ناقص منجر شده که اینها خود محرک افزایش قیما به شمار می روند.  
طی چند هفته اخیر اما بارها از خطر رشد تولید خودروهای ناقص صحبت به میان آمده و عنوان شده که کمبود قطعات دلیل اصلی این ماجرا است. تولید خودروهای ناقص البته پس از وقفه ای حدودا سه ماهه، از اواخر سال گذشته دوباره از سر گرفته شد و همچنان نیز ادامه دارد. گفته می شود در حال حاضر چیزی حدود 50 هزار دستگاه محصول ناقص در پارکینگ خودروسازان دپو شده و ظاهرا مشکل اصلی آنها نبود قطعه ای به نام کاتالیست است. حالا با توجه به تامین ارز از منابع مربوط به صنایع معدنی، قرار است کاتالیست های دپویی در گمرک ترخیص و صرف تکمیل خودروهای ناقص شوند. این البته در حالی است که خودروهای ناقص معمولا با کمبود و نبود مجموعه ای از قطعات (مانند رایانه خودرو، ترمز ضدقفل، کیسه هوا) مواجه هستند، بنابراین با ترخیص کاتالیست های مانده در گمرک، تنها بخشی از ناقصی ها تکمیل می شوند و این موضوع به معنای پایان ماجرای کسری قطعات نیست.

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین