جمعه 10 فروردين 1403-11:53 شمسی /3/29/2024 11:53:57 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:13806
  • زمان انتشار:يکشنبه 8 تير 1399-0:15
تیراژ 1/2 میلیون دستگاهی خودرو محقق می شود؟

اگرچه در فصل ابتدایی امسال، سه خودروساز اصلی کشور توانسته اند مجموع تولید خود را نسبت به بهار سال گذشته افزایش دهند، اما با توجه به رقم ثبت شده تولید، از برنامه ریزی وزارت صمت عقب هستند. 
تولید از برنامه جا ماند
به گزارش خودرونامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت در حالی برنامه تولید یک میلیون و 200 هزار دستگاهی خودرو را برای سال جاری در نظر گرفته که کارنامه بهاری غول های خودروسازی نشان می دهد شرایط برای تحقق این هدف فعلا مهیا نیست.
اگرچه در فصل ابتدایی امسال، سه خودروساز اصلی کشور توانسته اند مجموع تولید خود را نسبت به بهار سال گذشته افزایش دهند، اما با توجه به رقم ثبت شده تولید، از برنامه ریزی وزارت صمت عقب هستند. تحقق تیراژ یک میلیون و 200 هزار دستگاهی خودرو در سال 99، مستلزم این است که به طور متوسط هر سه ماه یکبار 300 هزار دستگاه محصول به تولید برسد. این در حالی است که طی سه ماه ابتدایی سال جاری، سه تولیدکننده اصلی خودرو در کشور کمی بیش از 200 هزار دستگاه تیراژ داشته اند. بنابراین اگر قرار باشد در سه فصل باقیمانده از سال، خودروسازان بزرگ به اصطلاح با همین فرمان پیش بروند، تیراژ 99 آنها به یک میلیون دستگاه نیز نخواهد رسید. البته منظور وزارت صمت از تیراژ 1/2 میلیون دستگاهی خودرو طی سال جاری، نه فقط محصولات سواری و وانت ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو، بلکه خودروهای بخش خصوصی به علاوه تجاری ها و عمومی ها نیز هست، هرچند آنها معمولا آمار تولید بسیار پایینی را به خود اختصاص  می دهد. در واقع هرچند اگر آمار تولید شرکت های بخش خصوصی و همچنین محصولات تجاری (کامیون ها و کامیونت ها) و خودروهای عمومی (اتوبوس ها و مینی بوس ها و ون ها) را نیز در نظر بگیریم، تولید بهاری خودروسازان کمی بالا می رود، اما باز هم از برنامه عقب خواهند بود. بنابراین دستیابی به تیراژ 2/1 میلیون دستگاهی خودرو طی سال جاری، مستلزم جبران عقب ماندگی در بهار است. به عبارت بهتر، خودروسازان برای ثبت تولید مدنظر وزارت صمت که نسبت به سال گذشته رشدی 40 درصدی را می طلبد، نه تنها باید در هر یک از سه فصل باقیمانده از سال، 300 هزار دستگاه انواع محصول را به تولید برسانند، بلکه نیاز است عقب ماندگی سه ماه ابتدایی را هم جبران کنند. حال پرسش اینجاست که آیا خودروسازان توانایی لازم را برای طی کردن این مسیر دارند؟ اگر شرایط فعلی صنعت خودرو را در نظر بگیریم، بعید به نظر می رسد خودروسازان بتوانند طی 9 ماه باقیمانده تا پایان سال، چیزی حدود یک میلیون دستگاه را به تولید برسانند. مشکلات مالی در کنار چالش های تحریم به ویژه قطع ارتباط با شرکت های خارجی و محدودیت تامین قطعات، موانع بزرگی بر سر راه هدف تولید  2/1 میلیون دستگاهی وزارت صمت در صنعت خودرو به شمار می روند. در این بین، تامین قطعات از خارج با توجه به مشکلات تحریم و سخت شدن نقل و انتقال پول، چالش بزرگی به شمار می رود که اگر حل نشود، مانع به ثبت رسیدن تیراژ برنامه ریزی شده خواهد بود. 
در کنار این مسئله، مشکلات مالی خودروسازان و تاثیر آن بر تامین قطعات از داخل نیز موضوعی است که می تواند مانع تحقق هدف موردنظر شود. خودروسازان کشور کماکان درگیر قیمتگذاری دستوری هستند و زیان روی زیان می گذارند و از همین رو توان پرداخت مطالبات قطعه سازان را سر وقت مقرر ندارند. از طرفی، رشد نرخ ارز و افزایش قیمت مواد اولیه نیز خودروسازان و قطعه سازان را تحت فشار قرار داده و به تبع آن، تولید را متاثر از خود کرده است. قطعه سازان می گویند اگر نسبت به تعدیل قیمت قطعات با توجه به رشد هزینه های تولید (به ویژه از ناحیه نرخ ارز) اقدام نشود، روند تامین قطعات مختل خواهد شد که این موضوع طبعا اثر منفی روی تولید دارد.
  

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین