جمعه 10 فروردين 1403-10:14 شمسی /3/29/2024 10:14:28 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:13794
  • زمان انتشار:شنبه 7 تير 1399-0:13
نقش خودرو در کارنامه منفی اقتصاد ۹۸

 با تحریم خودروسازی در تابستان ۹۷، تیراژ در این صنعت رفته رفته پایین آمد تا هم رشد اقتصادی کشور متاثر از این اتفاق کم شود و هم موتور دومین صنعت بزرگ ایران به ریپ زدن بیفتد.
موتور رشد اقتصادی ریپ زد
به گزارش خودرونامه، با اعلام آمار رشد اقتصادی کشور در سال 98، مشخص شد بخش صنعت با کاهش مواجه شده است، موضوعی که بی ارتباط با نزولی شدن تولید در خودروسازی نیست. بر این اساس، بخش صنعت طی سال 98 با رشد اقتصادی منفی 8/1 درصد مواجه شده، سالی که خودروسازان نیز تیراژی بسیار پایین تر از ظرفیت تولید خود را به ثبت رساندند. صنعت خودرو پیش تر نیز نقش مهم خود در رشد اقتصادی کشور را نشان داده است. در سال 93 که رشد اقتصادی کشور پس از سال ها مثبت شد، خودروسازی سهم بالایی در این رشد داشت. این سهم به حدی بود که از صنعت خودرو به عنوان موتور محرک اقتصاد کشور یاد شد. با این حال اما نقش خودروسازی در رشد اقتصادی کشور طی سال های بعد کمرنگ تر شد و تحریم که از راه رسید، این موتور محرک نیز به ریپ زدن افتاد. کمرنگ شدن نقش خودروسازی در رشد اقتصادی اما دو دلیل عمده داشت. دلیل نخست آن که طبیعی و قابل پیش بینی بود، به بالا رفتن عدد پایه تولید در خودروسازی مربوط می شد. سالی که خودروسازی نقشی ویژه در رشد اقتصادی ایفا کرد، تولید در این صنعت به دلیل توافق هسته ای و بهبود روند تامین قطعات، بالا رفت. این در حالی بود که طی سال های 91 و 92 در نتیجه تحریم های بین المللی علیه خودروسازی، این صنعت با افت شدید تولید روبرو شد. شرایط به شکلی پیش رفت که تولید طی سال 91 و در مقایسه با سال 90 (با تیراژ بیش از یک میلیون و 600 هزار دستگاهی) به نصف رسید و در سال 92 نیز به یک سوم کاهش یافت. در بهار سال 93 که اقتصاد ایران پس از چند فصل منفی، بالاخره مثبت شد و رشد 6/4 درصدی را تجربه کرد، خودروسازی از ناحیه توافق هسته ای (امضا شده در آذر 92) با افزایش تیراژ مواجه شده بود و این موضوع یکی از دلایل اصلی رشد موردنظر به شمار می رفت. در واقع ازآنجاکه عدد پایه تولید در فصول قبل از بهار 93 بسیار پایین بود، افزایش تیراژ در سه ماه نخست آن سال، تاثیر زیادی در حصول رشد اقتصادی داشت و به همین دلیل از صنعت خودرو به عنوان موتور محرک یاد شد. در همان زمان کارشناسان پیش بینی کردند که با توجه به بالا رفتن عدد پایه تولید در خودروسازی، از تاثیر این صنعت بر رشد اقتصادی به تدریج کاسته خواهد شد. این پیش بینی کاملا درست از آب  درآمد، چه آنکه در فصول بعد، هم تیراژ خودرو کاهش یافت و هم رشد اقتصادی کم شد. 
اما دلیل دیگر کم شدن نقش خودروسازی در رشد اقتصادی، تحریم های آمریکا علیه این صنعت بود. با تحریم خودروسازی در تابستان 97، تیراژ در این صنعت رفته رفته پایین آمد تا هم رشد اقتصادی کشور متاثر از این اتفاق کم شود و هم موتور دومین صنعت بزرگ ایران به ریپ زدن بیفتد.در واقع همان طور که خودروسازی توانست در دوران پساتوافق هسته ای و برجام، موتور محرک رشد اقتصادی باشد، تضعیف آن در روزگار تحریم نیز نقش ویژه ای در نزولی شدن این "رشد" ایفا کرد. حالا نیز که رشد اقتصادی در سال 98  نزولی و مشخص شده بخش صنعت سهمی 8/1 درصدی در آن داشته، مشخص می شود خودروسازی و افت تیراژ در این صنعت، جزو عوامل اثرگذار اصلی بوده اند. البته طبق وعده وزارت صنعت،معدن و تجارت، قرار است طی سال جاری تولید خودرو در ایران با 40 درصد افزایش به یک میلیون و 200 هزار دستگاه برسد، که اگر این اتفاق رخ بدهد، اثر مثبتی در رشد اقتصادی کشور خواهد داشت. برای تحقق این هدف اما به یک سری زیرساخت ها نیاز است، از جمله بهبود رند تامین قطعات چه از داخل و چه از خارج و همچنین جذب نقدینگی در صنایع خودرو و قطعه.

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین