پنجشنبه 30 فروردين 1403-7:22 شمسی /4/18/2024 7:22:31 AM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:13751
  • زمان انتشار:يکشنبه 1 تير 1399-0:24
خودروسازان:محصولات ثبت نامی، زودتر از موعد تحویل می شوند

خودروسازان به تازگی اعلام کرده اند روند تحویل محصولات موردنظر را به زودی (طی هفته های پیش رو) آغاز می کنند. با این حساب، روند توزیع خودروهای رانتی، زودتر از موعد مقرر شروع خواهد شد. 
توزیع زودهنگام رانت فوق العاده
به گزارش خودرونامه، با اعلام دو خودروساز بزرگ کشور، تحویل محصولات فروش فوق العاده آنها به زودی آغاز خواهد شد که این موضوع به نوعی توزیع زودهنگام رانت در بازار خودرو نیز هست. در واقع با توجه به اینکه خودروهای موردنظر با قیمتی بسیار پایین تر از نرخ بازار تحویل می شوند، به زودی عملا دور جدید ورود خودروهای رانتی به بازار آغاز خواهد شد. محصولاتی که قرار است ایران خودرو و سایپا تحویل آنها را به زودی آغاز کنند، خودروهای عرضه شده در طرح فروش فوق العاده آنها هستند. در این طرح که نیمه نخست خرداد امسال اجرا شد، دو خودروساز بزرگ کشور 25 هزار دستگاه محصول را با قیمت قطعی و موعد تحویل سه ماهه عرضه کردند. با توجه به حذف یک سری محدودیت ها (الزام چک صیادی و پیش پرداخت)، بیش از پنج میلیون نفر در طرح فروش فوق العاده خودروسازان شرکت کردند تا شانس خود را برای بهره گیری از رانتی بزرگ بیازمایند. همان طور که وزارت صنعت،معدن و تجارت از قبل اعلام کرده بود، بین شرکت کنندگان در طرح فروش فوق العاده، قرعه کشی شد و در نهایت 25 هزار نفر به عنوان برنده این بخت آزمایی، نام شان از گوی بیرون آمد. این 25 هزار نفر در واقع بسیار خوش شانس بودند، چه آنکه اولا نام شان از بین بیش از پنج میلیون متقاضی بیرون آمد و ثانیا این فرصت را پیدا کردند تا از رانتی بزرگ و تخفیفی که دولت از جیب خودروسازان به آنها می داد، استفاده کنند. 
پیش از آغاز طرح فروش فوق العاده، شورای رقابت قیمت رسمی خودروهایی که قرار بود در این طرح عرضه شوند را اعلام کرد، قیمت هایی که در مقایسه با بازار بسیار پایین تر (حداقل 30 میلیون تومان کمتر) تعیین شده بودند. بنابراین هر کس نامش در قرعه کشی فروش فوق العاده بیرون می آمد، این فرصت را داشت که با دریافت خودرو ثبت نامی و فروش آن در بازار آزاد، حداقل 30 میلیون تومان سود ببرد، آن هم چون فقط خوش شانس تر از دیگران بود. در ابتدا اعلام شد خودروهای موجود در طرح فروش فوق العاده، سه ماهه تحویل می شوند، با این حال خودروسازان به تازگی اعلام کرده اند روند تحویل محصولات موردنظر را به زودی (طی هفته های پیش رو) آغاز می کنند. با این حساب، روند توزیع خودروهای رانتی، زودتر از موعد مقرر شروع خواهد شد. هرچند هدف اولیه وزارت صمت و خودروسازان از طرح فروش فوق العاده و روش قرعه کشی، تنظیم بازار خودرو و ترجیح دادن مصرف کننده واقعی بر دلال ها و واسطه گران  بود و تحویل زودتر از موعد نیز احتمالا در راستای شکستن حباب قیمتی انجام می شود، با این حال امید چندانی به تحقق این اهداف نیست. با توجه به نرخگذاری دستوری و تعیین قیمت هایی بسیار پایین تر از بازار برای خودروهای عرضه شده، عملا رانتی گسترده و بزرگ در بازار توزیع خواهد شد و فرقش با گذشته این است که دریافت کنندگان این رانت و تخفیف را قرعه کشی مشخص کرد. برای آنکه ثابت شود بازار خودرو با سیاست های دستوری و قرعه کشی و امثال اینها به آرامش نمی رسد و التهاب در آن بازتولید خواهد شد، کافی است چند هفته دیگر صبر کرد و منحنی قیمت را پس از آغاز تحویل خودروهای فروش فوق العاده مورد آنالیز قرار داد. 
  

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین