پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403-12:10 شمسی /4/25/2024 12:10:11 PM
  • گروه مطلب:
  • کد مطلب:13732
  • زمان انتشار:سه شنبه 27 خرداد 1399-0:23
خوب فروش می‌روند، دیر تحویل می شوند

در بازار خودرو ایران، محصولات جدید معمولا با استقبال زیادی از سوی مشتریان مواجه می شوند که این موضوع ریشه در تنوع نه چندان بالای خودروهای داخلی و طراحی قدیمی بیشتر آنها دارد.
دو روی سکه خودروهای جدید
به گزارش خودرونامه، در پیش فروش اخیر خودروسازان که قرعه کشی آن نیز انجام و نام برندگان مشخص شد، محصولاتی جدید در لیست عرضه قرار گرفتند و استقبال زیادی هم از آنها به عمل آمد. عرضه خودروهای جدید (به ویژه شاهین سایپا که کاملا جدید است) اما می تواند دارای نکات مثبت و منفی توامان باشد.
در روی مثبت ماجرا، آنهایی که موفق به ثبت نام محصولات جدید شده اند (برندگان قرعه کشی خودروسازان)، این شانس را دارند که خودروهای خود را پس از تحویل، با قیمت هایی بسیار بالاتر از آنچه هزینه کرده اند، بفروشند. در بازار خودرو ایران، محصولات جدید معمولا با استقبال زیادی از سوی مشتریان مواجه می شوند که این موضوع ریشه در تنوع نه چندان بالای خودروهای داخلی و طراحی قدیمی بیشتر آنها دارد. در همین طرح پیش فروش اخیر، بیشترین تقاضا برای محصولات سایپا به خودروهای شاهین (رهام سابق) و ساینا S اختصاص پیدا کرد. در این بین، شاهین خودرویی کاملا جدید به شمار می رود، اما ساینا S تغییر شکل یافته همان ساینا معمولی است که احتمالا همین موضوع (تغییر شکل و شمایل) سبب شده تقاضای زیادی برای آن ثبت شود. اگر روال معمول بازار خودرو کشور را در نظر بگیریم، محصولات جدیدی که پیش فروش شده اند، به عنوان نوبرانه ها از قیمت بالایی در بازار برخوردار خواهند شد. با این حساب، آنها که برنده این محصولات شده اند، اگر مایل به استفاده نباشند، می توانند خودروهای موردنظر را با قیمتی بسیار بالاتر از آنچه برای خریدشان هزینه خواهند کرد، در بازار بفروشند. هرچند شورای رقابت هنوز قیمت خودروهای جدید را تعیین نکرده، با این حال با توجه به روال کلی قیمتگذاری از یک سو و نوبرانه بودن خودروهای موردنظر از سوی دیگر، به احتمال فراوان قیمت بازار آنها بسیار بالاتر از نرخ کارخانه ای شان خواهد بود. نکته مثبت دیگر در مورد خودروهای جدید این است که به روزتر بوده و طراحی قابل قبول تری نیز دارند. بنابراین برای آنهایی که قصد فروش ندارند، خودروهای موردنظر گزینه های مناسبی برای استفاده شخصی هستند، البته فعلا فقط از حیث جذابیت های ظاهری.
در روی دیگر سکه اما خودروهای جدید اولا به احتمال زیاد با تاخیر در تحویل مواجه خواهند شد و ثانیا هنوز امتحان کیفی شان را پس نداده اند. البته مورد دوم بیشتر در مورد خودروهای کاملا جدید (مانند شاهین) صدق می کند، چه آنکه هنوز عرضه نشده و نقاط ضعف و قوت کیفی شان مشخص نیست. بنابراین برای آنهایی که قصد استفاده از خودروهای جدید را دارند‌، ‌ممکن است این موضوع به چالشی برایششان تبدیل شود.  
از سوی دیگر اما در خودروسازی ایران معمولا محصولات جدید دیرتر از موعد مقرر (آنچه در قرارداد ثبت می شود) در اختیار مشتریان قرار می گیرند. این موضوع معمولا ریشه در تامین قطعات و کندی تولید دارد و بارها در خودروسازی ایران اتفاق افتاده است. تندر-90، پژو 2008، دنا و کوئیک نمونه هایی از تاخیر در تحویل هستند و هیچ بعید نیست سرنوشت آنها در انتظار خودروهای جدید نیز باشد، به ویژه اینکه صنعت خودرو ایران درگیر تحریم است با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کند.  
 

نظر تایید شده:0

نظر تایید نشده:0

نظر در صف:0

.

نظرات کاربران

نظرات کاربران برای این مطلب فعال نیست

آخرین عناوین